Innovatief opleiden: AR vs. VR
Stel je voor, je zoekt op internet een nieuw vloerkleed uit en wilt even kijken hoe het qua kleur en stijl in je woonkamer past. Of je gaat een nieuwbouwwoning kopen en loopt er vóór de bouw even doorheen om te kijken welke materialen je in de badkamer of keuken wilt gebruiken. Dat klinkt goed, of niet? Augmented en Virtual Reality maken het mogelijk. Hoe bekend ben jij met deze technologieën? Heb jij al eens door een HoloLens gekeken? Of gebruik gemaakt van de Oculus Rift?
Wat is het verschil ook alweer?
Zowel Augmented Reality als Virtual Reality kunnen van grote waarde zijn, niet alleen voor diehard-gamers, maar ook voor allerlei toepassingen in je dagelijks leven, het trainen en ontwikkelen van mensen en bij het uitoefenen van je beroep. Maar eerst nog even het verschil tussen Augmented Reality en Virtual Reality: Augmented Reality betekent letterlijk ‘toegevoegde realiteit’. De werkelijkheid wordt verrijkt met digitale elementen. Je kijkt dus bijvoorbeeld door een HoloLens of door je telefoon en ziet de echte wereld verrijkt met digitale hologrammen. Met Vitual Reality ‘bezoek’ je een digitale wereld. Je zet bijvoorbeeld een Oculus Rift op en bent afgesloten van de werkelijkheid.
Oud nieuws vs. sciencefiction
Inmiddels is er al veel over AR en VR geschreven. In een recent artikel las ik bovendien dat het geen concurrenten van elkaar zijn: AR wordt gezien als de nieuwe mobiele telefoon en VR als de nieuwe tv. Deze twee bestaan nu ook keurig naast elkaar en zo zal het ook zijn bij AR en VR. Maar goed, zijn we al zo ver? Voor de één is al lang bekend wat het is en hoe je het kunt toepassen, voor een ander klinkt het nog als sciencefiction. Dat laatste kan ik best begrijpen, want zo massaal zijn we nog niet aan de AR en VR-brillen.
Wakker worden!
Toch is het voor de laatste groep wel tijd om wakker geschud te worden, want je ziet de techniek steeds vaker opduiken en het biedt zoveel mooie mogelijkheden. Denk aan de weergave van de uitslagen van de verkiezingsavond waar staafjes ‘uit de vloer van de studio komen’ of The Voice of Holland waar de zanger of zangeres ineens in een enorme kathedraal lijkt te staan. Zonde als je geen gebruik maakt van deze creativiteit! Zoals kinderen ‘als vanzelf’ met een iPad omgaan, zal dit ook gaan gebeuren met technieken als AR en VR. De eerste pilots met schoolboeken zijn al afgerond. Als deze toepassingen effectief blijken te zijn, zal het niet lang duren voordat de techniek op grote schaal wordt toegepast.
Werken en leren
En dan hebben we het nog niet gehad over toepassingen in het werk, zoals het maken en ter plekke bekijken van 3D ontwerpen en modellen in de bouw, het digitaal bezoeken van het kantoor aan de andere kant van de wereld, de extra informatie de het de chirurg kan verschaffen tijdens een operatie, het oplossen van een moordzaak, of het veilig leren monteren of demonteren van gevaarlijke installaties… Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Geschreven door Guus Lambert, onderwijskundige bij KPE Groep