Bouwen is samenwerken. Uitvoerder Jabe over de masterclass Effectief Communiceren in de Bouw
Diverse werkvoorbereiders, uitvoerders en planners van bouwbedrijven als Ballast Nedam, Heijmans, Mourik en Lokhorst Bouw & Ontwikkeling hebben dit jaar de masterclass Effectief en Klantgericht Communiceren in de Bouw afgerond. Tijdens de masterclass leren de deelnemers hoe zij beter met hun collega’s en klanten kunnen communiceren, met als doel elkaar beter te begrijpen. Want, hoe beter je elkaar begrijpt, hoe lager de faalkosten en hoe groter het verkoopsucces.
Uitvoerder Jabe Lucassen, werkzaam bij Ballast Nedam, is een (oud) deelnemer van de masterclass en deelt in onderstaand interview zijn ervaringen.
Wil je iets over jezelf vertellen? Voor welke bouwbedrijf werk je en waarom ben je deze masterclass gaan volgen?
Jabe: ‘’Ik ben al iets meer dan drie jaar werkzaam als uitvoerder bij Ballast Nedam voor grote projecten. Ik wil graag doorgroeien en daarom ben ik samen met mijn leidinggevende gaan kijken wat voor trainingen ik kon volgen om dit mogelijk te maken. Trainingen op het gebied van bouwtechnische aspecten bleken voor mij niet aan de orde, dus hebben we gekeken naar management- en communicatiegerichte trainingen. De afdeling personeelszaken heeft mij toen deze training aangeboden.‘’
‘’Je leert van elkaar door ervaringen én valkuilen te delen.’’
Waar heeft de masterclass aan bijgedragen?
‘’Door de masterclass heb ik antwoord gekregen op vragen als: ‘Hoe moet je communiceren met je collega’s op de bouwplaats en daarbuiten?’ en ‘hoe pak je dat goed aan?’. Daarnaast heb ik geleerd hoe ik mij het beste kan voorbereiden op een vergadering. Daar heeft de trainer ons de nodige tips en trics voor gegeven.’’
Bij deze masterclass staat de praktijk centraal. Hoe heb jij dat ervaren?
‘’Bert (de trainer) is echt een man die niet alleen de theorie op de sheets doorneemt, maar ook aan je vraagt waar je in de praktijk tegenaan loopt en waar je het over wil hebben. Bert behandelde eerst de praktijk en pas later de theorie zodat je deze aan elkaar kunt koppelen. Daarnaast vond ik het fijn dat er deelnemers van andere bouwbedrijven aan de masterclass meededen. Je leert veel van elkaar door ervaringen én valkuilen te delen.’’
Kun je zo’n praktijkervaring noemen waar jij tegenaan loopt?
‘’Ik ben samen met vier collega’s – waaronder een hoofduitvoerder – verantwoordelijk voor een bouwdeel. De hoofduitvoerder geeft alle informatie door aan de klant, maar ik merk dat er miscommunicatie tussen mij en de hoofduitvoerder is ontstaan. Ik geef bijvoorbeeld aan de hoofduitvoerder door wat voor werkzaamheden ik heb verricht zodat hij dit aan de klant kan doorgeven. Echter vertelde hij de punten uit mijn verhaal die ik relevant vond niet door aan de klant, omdat hij juist andere punten relevanter vond.’’
Denk je dat de input vanuit de masterclass jouw heeft geholpen om dit op te lossen?
‘’Ja, ik wist niet goed hoe ik hiermee om moest gaan, dus Bert heeft mij daarvoor diverse tips gegeven. Hij heeft me bijvoorbeeld geleerd om terug te vragen, of eigenlijk een korte samenvatting te vragen over wat je verteld hebt. Op die manier weet je of iemand je verhaal goed begrepen heeft en de relevantie punten eruit heeft kunnen halen.’’
Meer weten over de Masterclass Effectief Communiceren in de Bouw? Klik dan hier.