Column Nick Schmitz: De wereld van de makelaar verandert
Veranderende dynamiek
De traditionele intermediairrol is deels overgenomen door internet, de adviesrol wordt voortdurend uitgedaagd door goed geïnformeerde én mondigere klanten én de veelheid aan geautomatiseerde diensten maakt dat klanten 24/7 service verwachten. Dat maakt de dynamiek binnen het makelaarsvak groot en veeleisend. Grenzen tussen werk en privé vervagen. In deze haast(ige) ‘digitale’ wereld zijn consumenten steeds meer zoekende naar wat echt en puur is.
Ander soort makelaar
Er wordt een ander soort makelaar verwacht, maar wat voor een? Hoe bied je toegevoegde waarde in die wereld en onderscheid je je van andere makelaars? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van de persoon die jij als makelaar bent. Dus: wie ben jij? Waar ligt jouw kracht? Waarmee onderscheid jij je? Door jouw persoonlijke aanpak? De verbinding tussen koper en verkoper? Maar wat is die dan? Wat komt er nu écht uit het hart? Kennis is belangrijk, en competenties worden nog belangrijker om je vak als adviseur niet alleen succesvol maar ook waardevol te kunnen uitoefenen. Klanten stellen een aantal belangrijke zaken bijvoorbeeld kennis, professionaliteit, marketingexposure en een goede prijs steeds meer als een gegeven. Iets wat standaard in de bagage van een adviseur aanwezig dient te zijn. Men verwacht steeds meer echt contact, inlevingsvermogen en authenticiteit in een vertrouwensrelatie die je als adviseur bekleedt. Het werken aan en met je eigen competenties biedt kansen om meer je eigen identiteit en kracht helder te krijgen. Zodat jij het verschil kunt maken…
Geschreven door
Geschreven door Nick Schmitz, trainer van de cursusdag 'Level 1: succesvol acquireren'. Meer over deze cursusdag lees je hier.