Docent worden is een verrijking binnen je vakgebied
Koudwatervrees is nergens voor nodig
Het ontwikkelen van mensen doet KPE Vastgoed door cursussen, trainingen en opleidingen te ontwikkelen en te verzorgen. Jaarlijks volgen zo’n 2.500 mensen een cursus, training of opleiding bij KPE Vastgoed. Om dit te realiseren heb je een stevig professioneel docentenkorps nodig. “Wij maken hiervoor veelvuldig gebruik van professionals in de vastgoedbranche”, legt directeur KPE Vastgoed Jan-Kees Duvekot uit. “Je kennis en kunde op een enthousiaste en inspirerende manier delen met anderen. Dat is de vereenvoudigde definitie van een docent. Bijna iedere vakman of vakvrouw zou eigenlijk in aanmerking moeten komen voor deze competenties. En toch is er vaak ‘koudwatervrees’ als we professionals in hun vak vragen om naast hun baan ook docent te willen zijn.”
Verrijking
“Koudwatervrees is echter nergens voor nodig”, vult Christianne Bal, onderwijskundige bij KPE, aan. “Uit ervaring weet ik dat als je de stap durft te nemen, het een verrijking is binnen je vakgebied. Wie het mooi lijkt om als docent les te geven, wordt bij ons ook niet in het diepe gegooid. We starten altijd met een kennismakingsgesprek, vervolgens krijgt de kandidaat een gesprek met mij of collega onderwijskundige Femke Reefman. Daarin vertellen wij hoe we de docenten ondersteunen. KPE zorgt voor basis draaiboeken, leerdoelen, powerpoints, werkvormen en allerlei tips. Ook een gesprek met de ontwikkelaar van de opleiding of een keertje meelopen met een docent die al voor ons actief is, is mogelijk. We hebben video’s van bestaande cursussen en we doen een oefensessie met een kandidaat. Vervolgens volgt er een uitnodiging voor ‘Train de trainer Kickstart’. Alle nieuwe docenten worden dan getraind in een stukje didactiek. Wie deze training heeft gevolgd, kan deelnemen aan ‘Train de trainer Pro’. Hierin komen al onze docenten bij elkaar om kennis met elkaar te delen. Ook wordt hiervoor altijd een spreker uitgenodigd die een specifiek thema binnen het doceren verdiept. Door al deze begeleiding halen we de koudwatervrees weg. Vervolgens zul je merken dat het echt een verrijking van je vak is. Enerzijds om je kennis en kunde te kunnen delen, maar ook de kennis en enthousiasme die je zelf haalt uit een groep deelnemers. Daarnaast geeft het je ook een stukje autoriteit in je vak als je docent bent. En vanzelfsprekend staan wij op de achtergrond altijd klaar om te ondersteunen of als klankbord te fungeren, mocht dat nodig zijn.”
Fysiek en online
Niet alleen woningmakelaars en -taxateurs kunnen toetreden tot het docentenkorps van KPE Vastgoed. Ook voor de meer specialistische vakgebieden binnen het beroep zijn bedrijfsmatig en landelijk vastgoedspecialisten, WOZ-taxateurs, bouwkundigen en juristen privaat- en publiekrecht als docent meer dan welkom. Jan-Kees Duvekot: ”Nu de coronamaatregelen zijn afgeschaft, wordt toch nog altijd meer dan de helft van de cursussen, trainingen en opleidingen online gegeven. Maar de docent kan zelf bepalen welke vorm zijn of haar voorkeur heeft: online, fysiek of een combinatie van beide. En ook het aantal keren dat je ingezet wilt worden als docent is bespreekbaar.” Al maakt Jan-Kees Duvekot daarbij wel de opmerking dat het voor de bekwaamheid goed is wanneer je minimaal één of twee keer per maand doceert. “We zien dat als een docent eenmaal begint, dit aantal snel behaald wordt. Simpelweg omdat het heel erg mooi en inspirerend is om te doen.”
Blanco ingestapt
Roderick Crielaers van Crielaers Makelaardij & Taxaties in Breda kan dit volmondig beamen. “Ik vind het ontzettend leuk om kennis over te dragen, dus toen ik een oproep voor docenten voorbij zag komen, heb ik niet lang hoeven nadenken. Ik ben er blanco ingestapt. Onderwijskundige ervaring had ik niet. De eerste gesprekken met KPE waren heel informeel en luchtig. Dat vond ik erg prettig, er lag geen druk. Vervolgens word je door KPE in alles begeleid. Of het nu gaat om werkvormen, curriculum, lesdoelen of didactische tips. Dat helpt je enorm goed op pad. Ook de bijeenkomst met andere docenten was heel waardevol. Door deze goede begeleiding had ik ook totaal geen zenuwen voor mijn eerste lesdag. Natuurlijk was er een gezonde ‘wedstrijdspanning’, maar die heb je ook nodig om scherp te zijn. Wat ik heel fijn vond, was dat er bij de eerste lessen een ervaringsdeskundige docent in de les zat. Niet om je op de vingers te kijken, maar als steuntje in de rug. Hij kon een aanvulling geven of even inspringen mocht dat nodig zijn. En na zo’n lesdag heb je natuurlijk een perfecte evaluatiepartner.”
Voldoening en energie
Van maart tot en met september geeft Roderick Crielaers zo’n 20 uur per maand les. “Dat is prima te combineren met mijn kantoorwerkzaamheden. Je kunt zelf aangeven hoeveel uur, in welke vorm en waar je wilt lesgeven. Verder krijg je er een uitstekende vergoeding voor, al mag dat nooit de intentie zijn om les te geven. Het belangrijkste vind ik de voldoening die ik eruit haal en de energie die ik ervan krijg. Ik zie het lesgeven dan ook als de kans om met een groep collega’s over het vak te praten en van elkaar te leren. Dat is toch fantastisch. Ik kan wel stellen dat ik door het lesgeven zelf ook een betere taxateur ben geworden.”