Reskill steeds belangrijker voor de banen van de toekomst
Reskill steeds belangrijker voor de banen van de toekomst
Digitalisering, automatisering en artificial intelligence vraagt om nieuwe competenties
Als educatie expert voor mensen die werkzaam zijn in de bouw-, infra- en vastgoedbranche, helpt KPE professionals op individueel en organisatie niveau talenten te ontdekken en ontwikkelen. Dit betekent dat de onderwijskundigen van KPE steeds op de hoogte moeten zijn van de laatste stand van zaken op het gebied van educatie en ontwikkeling. Dit doen ze door zelf trainingen en webinars te volgen, aangesloten te zijn bij LinkedIn-community’s omtrent learning and development en het lezen van vakliteratuur. Maar ook actief deelnemen aan bijvoorbeeld een van de grootste educatie beurzen van Europa: Online Educa Berlin (OEB).
Inspirerend
Eind vorig jaar was een delegatie van KPE aanwezig bij de OEB in Berlijn. Volgens hen was de deelname aan de Educa zeer inspirerend. Behalve dat je er veel interactieve workshops kon volgen, plenaire bijeenkomsten bijwonen waarin de laatste trends werden gepresenteerd, leer je heel veel mensen kennen die in welke vorm dan ook actief zijn in de educatie branche. Bedrijven, overheid en onderwijsinstellingen uit heel Europa waren in Berlijn aanwezig.
Toekomstige banen
Vooral upskill en reskill was een veel besproken onderwerp in Berlijn. “Reskill wordt steeds belangrijker”, legt KPE-onderwijskundige Karmen von Berg uit. “Door automatisering, robotisering en artificial intelligence zullen in de toekomst banen verdwijnen. Daar komen andere banen voor in de plaats terug. Daarvoor heb je opgeleide mensen nodig. Maar ook de verduurzaming zorgt ervoor dat nieuwe beroepen ontstaan. Om als bedrijf voorbereid te zijn op de toekomst is reskill van je medewerkers dus heel belangrijk. Anders mis je straks de boot. Maar ook upskill blijft belangrijk. Nog beter worden in wat je al doet of nieuwe skills aanleren. Voorbeelden hiervan zijn de functie werkvoorbereider en uitvoerder. Die vragen vandaag de dag om andere competenties dan tien jaar geleden.”
Online nog steeds in trek
Ook online leren neemt een steeds groter vlucht. Dat bleek ook in Berlijn. Ook na corona blijft online leren in trek bij deelnemers heeft Karmen von Berg gemerkt. “Waar het in de corona periode noodgedwongen alleen maar online was, zie je nu dat het hybride model online en fysiek sterk in trek is. Het is wel belangrijk om de digitale vorm van leren een eigen karakter te geven. Het moet geen kopie van fysiek les volgen zijn. Daarom ontwikkelen wij specifieke e-learnings, maar zetten we ook digitale middelen in zoals virtual reality en serious games. Ons concept ‘online-offline-work’ waarin ook de praktijk en beleving een belangrijke plek heeft, is wat ons betreft het educatiemodel voor de toekomst.”