Verder durven en kunnen kijken dan je eigen vakgebied
HTI speelt met nieuw curriculum in op de toekomst
Een van de oprichters van het Hoger Technisch Instituut (HTI), Romke Jellema, had de gevleugelde uitspraak over opleidingen dat je er te veel, te weinig of het verkeerde leert. “Maar bij ons leer je op zaterdag wat je op maandag kunt toepassen.” Die uitspraak is 85 jaar later nog steeds van toepassing bij het HTI. Een gesprek met Dieter de Vroomen, bestuursvoorzitter HTI, en Willem van Dijk, lid raad van advies HTI, over de toekomstige competenties in de bouw.
Digitalisering
Dit jaar viert het HTI haar 85-jarig bestaansfeest. In 1939 waren de ideeën van de oprichters Jellema, Hemelman en Stutvoet erg vooruitstrevend, want studeren was financieel niet voor iedereen weggelegd, laat staan doorstuderen. Vandaag de dag is een leven lang leren noodzaak in bijna ieders loopbaan. “Een van de grootste veranderingen tegenwoordig is de invloed van de digitalisering en industrialisering”, zegt Dieter de Vroomen. “Als HTI moeten we meebewegen en vooruitlopen op deze trend. Waar het voorheen was dat je iets hebt geleerd en het vervolgens kunt toepassen, is tegenwoordig validatie ook heel belangrijk. Je kunt niet blind varen op datgene wat je invoert in de digitale systemen. Ik vergelijk het wel eens met een navigatiesysteem. Als je Rome ingeeft en je wordt richting Amsterdam gestuurd, moet er een lichtje gaan branden dat er iets mis is of gaat. Zo werkt het ook met digitalisering voor de constructeur of bouwkundige.”
Integrale opgave
“Daarnaast worden opgaves steeds complexer en meer integraal”, vult Willem van Dijk aan. “Dit betekent dat je veel meer dient samen te werken met andere disciplines. Vroeger was het ‘ik heb gelijk, dus de rest past zich maar aan’, maar dat is tegenwoordig niet meer houdbaar. Het gezamenlijk doelvoor ogen houden is een belangrijk facet van het vak geworden. Houding, gedrag, samenwerken en afstemmen is een heel belangrijk onderdeel van je vak geworden. Het zijn de zogenoemde soft skills en die komen ook terug in alle vakopleidingen van het HTI. Stel een constructeur ontwerpt een prima constructie, maar de bouwkundige ziet mogelijkheden om het ontwerp nog duurzamer te maken, dan moeten beiden samen aan de slag om er een nog beter eindproduct van te maken. Maar ook bij het valideren van ontwerpen, is samenwerking gevraagd. Het valideren beperkt zich niet alleen tot het eigenvakgebied, maar ook gezamenlijk tussen vakgebieden. Stel de controlevragen: Zijn we samen op weg naar het gestelde doel? Kloppen onze eigen en onze gezamenlijke uitkomsten nog? Digitalisering betekent niet dat je automatisch iets voor waar moet aannemen. Valideren betekent de input kennen en ook vragen durven stellen. De vaardigheden die je hiervoor nodig hebt, moeten worden opgenomen in het curriculum.”
Nieuwe dynamiek
“Waar je vroeger werd opgeleid tot specialist, zie je nu dater ook een stukje generalist bijkomt”, legt Dieter de Vroomen uit. “Je kijkt verder dan je eigen vakgebied. Dat betekent voor het HTI dat we ook continu bezig zijn met het curriculum van de toekomst. Luisteren wat er in de markt gebeurt en daarop inspelen met je opleidingen. Houtbouw voor constructeurs is daar een mooi voorbeeld van. Duurzaamheid is een van de belangrijkste aspecten in de constructie en bouw. Dat vraag om een gezamenlijke visie en aanpak, en dus samenwerking met andere disciplines. We leiden tegenwoordig op in beide disciplines: het vakmanschap en de samenwerking. Wie echt de inhoud wil leren moet nog steeds bij het HTI zijn, dat zullen altijd onze kernwaarden blijven, maar wel met een nieuwe dynamiek die past bij vandaag én morgen.”
Dit jaar zal Willem van Dijk ieder kwartaal een column schrijven over de toekomst van de vakgebieden waarin het HTI opleidingen verzorgt of moet gaan verzorgen. Deze columns zullen ook te lezen zijn in de nieuwsbrief van KPE Bouw & Infra.
Meer informatie over de opleidingen van het HTI vind je HIER.