Actueel
Wat speelt er in de bouw-, infra en vastgoedwereld? Wat zijn trends? Wat is het laatste nieuws over KPE lab? U leest het allemaal in KPE Nieuws. Wilt u niets missen? Abonneer u dan (gratis) op de nieuwsbrief van KPE Bouw & Infra of KPE Vastgoed via onderstaande knop.
Hoger Technisch Instituut: na 80 jaar nog steeds een begrip in de bouw
Dit jaar viert stichting het Hoger Technisch Instituut haar 80ste studiejaar. De stichting is al jaren een begrip in de bouwwereld. Nadat o.a. Romke Jellema het HTI oprichtte, zijn er voor vele alumni mooie carrièrekansen ontstaan binnen de bouwsector. HTI-studenten krijgen deze carrièrekansen omdat ze doordeweeks veelal op de bouwplaats te vinden zijn en hun vrije tijd invullen met lessen en opdrachten om zo een stap dichter bij hun droombaan te komen.
Werken en leren tegelijk, zoals Jellema dat voor zich zag
Het Middelbaar Technisch Instituut - later het Hoger Technisch Instituut genoemd - werd in 1939 opgericht door drie mannen: Romke Jellema, Henk Stutvoet en Albert Hemelman. De drie woonden en werkten in Amsterdam en trokken zich het lot van de mannen aan die zich het toenmalige technische dagonderwijs niet konden veroorloven. Ze besloten een particuliere onderwijsinstelling op te richten waaraan jongemannen konden studeren én daarnaast hun baan in de bouw konden behouden (vrouwen mochten destijds geen technische opleiding volgen). Lessen werden op doordeweekse avonden en op de zaterdag gegeven. De woensdagavond werd vrijgehouden; dit was de avond waarop voetbalwedstrijden op tv werden uitgezonden.
Docent moet echte vakman of -vrouw zijn
Vanaf de oprichting is consequent de regel aangehouden dat een HTI-docent uitsluitend lesgeeft in het vak waarin hij/zij werkzaam is of is geweest. Destijds werd al ingezien dat het voor studenten van grote toegevoegde waarde is wanneer de docent hen kan vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Deze ‘docentenregel’ is nog steeds van toepassing. Studenten leren van professionals met een flinke dosis praktijkervaring.
Open dag zaterdag 7 maart 2020
Momenteel biedt het HTI vier (post) hbo-opleidingen in deeltijdvorm aan: Bouwkunde, Bouwmanagement, Bouwkosten en Beton & Staal. Op zaterdag 7 maart opent het HTI van 9.30 – 12.30 uur haar deuren voor iedereen die overweegt een technische opleiding te volgen. Is dit iets voor jou? Meld je dan aan voor de open dag via het formulier op de website van het HTI.
Veelgestelde vragen over ons virtuele aanbod
Worden de virtuele cursusdagen goedgekeurd door de instanties?
Ja. Een virtuele cursusdag levert hetzelfde aantal punten op als een klassikale cursusdag.
Is er een aanwezigheidsplicht en hoe wordt mijn aanwezigheid gecontroleerd?
Er is een aanwezigheidsplicht. Uw aanwezigheid wordt op de cursusdag zelf geregistreerd door de docent en uw actieve deelname wordt geregistreerd op basis van de door u gemaakte en geüploade opdrachten tijdens de virtuele training. De werkwijze wordt aan het begin van een cursusdag verder toegelicht.
Wat heb ik nodig om aan het virtuele programma te kunnen deelnemen?
U heeft een computer of tablet met microfoon (verplicht) en een camera (wenselijk) nodig. Houd er daarnaast rekening mee dat u ergens kunt zitten waar niet teveel achtergrondgeluiden zijn. Dit is voor zowel uzelf, als voor de docenten prettiger werken.
Ben ik tijdens een virtuele cursusdag 'alleen maar' aan het luisteren?
Nee, onze virtuele cursusdagen zijn juist zeer interactief! Een virtuele cursusdag wordt ingevuld met korte interactieve webinars en praktijkgerichte opdrachten. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat u virtueel met een groepje aan een opdracht gaat werken. U komt dus regelmatig in contact met vakcollega's en docenten.
Wat zijn de voordelen van een virtuele cursusdag ten opzichte van een reguliere cursusdag?
U heeft geen reistijd en volgt de virtuele cursusdag vanuit een locatie die het beste bij u past. Wij kunnen u online dezelfde kwaliteit bieden als tijdens een reguliere cursusdag.
KPE Groep en IPD Opleidingen bundelen kennis en kunde
KPE Groep en IPD Opleidingen zijn een strategische samenwerking aangegaan. In de praktijk zijn beide partijen complementair aan elkaar. Waar IPD een sterke focus heeft op de consumentenmarkt, is KPE gericht op de zakelijke markt.
Door deze samenwerking wordt kennis en kunde van beide organisaties gebundeld en ontstaat er een interessant opleidingsaanbod met meer diversiteit. De samenwerking is primair gericht op opleidingen in de bouw- en vastgoedbranche. Door de alliantie worden nieuwe doorlopende leerlijnen aangeboden, maar ook de jaarlijkse her- en bijscholing en nieuwe opleidingen.
Betere aansluiting op de dagelijkse praktijk
Zo wordt de basisopleiding voor makelaars en taxateurs van beide opleiders samengevoegd tot één productlijn en werken de opleiders samen aan de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn op het gebied van vastgoedrekenen. Henk Rugenbrink (IPD): “Deze samenwerking zorgt voor een nog betere aansluiting tussen de opleidingen en de dagelijkse praktijk.’’Beide organisaties blijven opereren onder eigen vlag, maar de intensieve samenwerking zal voor de klant tal van voordelen opleveren. Joël Scherrenberg (KPE): “Onze opleidingen bestaan uit een unieke combinatie van zowel online als klassikale elementen. Iedereen kan op elk willekeurig moment starten en in zijn eigen tempo studeren.’’
Einde persbericht
Koopmans Bouwgroep bereikt trede 3 van de Veiligheidsladder door serieus te investeren in integrale opleidingsprogramma’s
Mede doordat Koopmans Bouwgroep de afgelopen jaren op basis van de bedrijfsstrategie gekozen heeft voor integrale opleidingsprogramma’s die incompany werden uitgevoerd, heeft het bouwbedrijf in een recordtempo trede 3 van de Veiligheidsladder bereikt.
Sinds 2017 heeft KPE Bouw diverse ontwikkeltrajecten opgezet voor de medewerkers van Koopmans Bouwgroep. Deze trajecten bleken voor Koopmans – na een intensieve audit van vijf dagen - van grote toegevoegde waarde te zijn om trede 3 van de veiligheidsladder te bereiken.
Roel Wijlens, Adjunct-directeur bij Koopmans: ‘’De trajecten van KPE, zoals het Koopmans Expert Programma en de training Leidinggeven in Veiligheid hebben veel bijgedragen aan de veiligheid op en rondom onze bouwplaatsen.’’
Ontwikkeltrajecten voor leidinggevenden en voormannen
‘Leidinggeven in Veiligheid’ is één van de succesvolle ontwikkeltrajecten die KPE bij Koopmans heeft georganiseerd; een training voor leidinggevenden bedrijfsbreed, waarin gedurende een jaar middels inspiratievolle powersessies alle factoren en competenties worden behandeld die van invloed zijn op veilig gedrag.
Een ander mooi voorbeeld van een belangrijk integraal ontwikkeltraject is de ‘Koopmans Expert Opleiding’. Tijdens dit traject werden medewerkers van verschillende afdelingen opgeleid tot Koopmans Experts. De experts kunnen, na het volgen van de meerdaagse training, op professionele wijze bijeenkomsten faciliteren voor hun collega’s. KPE werkt het programma en de inhoud van deze bijeenkomsten van A tot Z uit.
Ook voor de voormannen faciliteert KPE een ontwikkeltraject waarbij ze de medewerkers voorzien van adviezen, tips en trucs op het gebied van leidinggeven en gespreks- en communicatietechnieken. Doel is de communicatie op de bouwplaats verbeteren én de veiligheid daarmee te verhogen.
Jan Mulder, Hoofd Bouwplaatsmedewerkers bij Koopmans: ‘’Dankzij al die interventies hebben we het belang van veilig werken in de bouw kunnen bespreken met alle betrokkenen en hebben we in een rap tempo trede 3 van de veiligheidsladder bereikt.’’
Wil je meer informatie over de (incompany) ontwikkeltrajecten van KPE Bouw in het kader van een veilige bouwplaats? Neem dan contact op met Paul Simons, p.simons@kpe.nl.
Van uitvoerder naar bouwplaatsmanager
Tijdens het uitvoerdersoverleg bij Stam + de Koning afgelopen week, mochten zeven (hoofd-) uitvoerders het certificaat ‘Bouwplaatsmanager KPE Bouw’ en een ‘Letter of Recommendation’ van het Hoger Technisch Instituut (HTI) in ontvangst nemen. Zij hebben het afgelopen jaar de KPE-opleiding “Van uitvoerder naar Bouwplaatsmanager” gevolgd en afgerond. De certificaten werden, in het bijzijn van Arno van Tilburg en Rob Haarmans (directie Stam + de Koning), overhandigd door Robbert van Dinther (operationeel directeur KPE Groep).
Uitvoerders Adrie Couwenberg, Peter van Heugten, Rob Hofmans, Daan van Houts, Tim Leenders, Pim van der Linden, René de Ruiter en Tom Veldman van Stam + de Koning mogen zich nu 'bouwplaatsmanager' noemen.
De bouwplaatsmanager van nu:
- Is proactief
- Heeft het eindplaatje voor ogen
- Motiveert
- Is altijd scherp
- Blinkt uit in planning en organisatie
- Weet de interne organisatie maximaal te benutten
De opleiding
De opleiding “van uitvoerder tot bouwplaatsmanager” richt zich op communicatieve vaardigheden, leiderschapscompetenties en plannen en organiseren. De opleiding bestaat uit 10 lesdagen, verspreid over een periode van ongeveer 10 maanden. Iedere lesdag bestaat uit twee dagdelen. In de ochtend staan de essentiële leiderschapsvaardigheden van een bouwplaatsmanager centraal. ’s Middags komt de praktijk aan bod in de vorm van (interne) sprekers van de verschillende afdelingen binnen het bouwbedrijf , ook vindt er ter inspiratie een bezoek plaats aan een beurs of bouwplaats.
Meer weten?
Neem dan contact op met Paul Simons van KPE Bouw: p.simons@kpe.nl
Veelgestelde vragen in de kerstvakantie (en de antwoorden daarop)
Tot wanneer kan ik mijn e-learnings inleveren?
Deze dient u voor 31 december 2019 bij ons in te leveren. Wij hebben dan tot eind januari de tijd om deze te controleren en af te melden bij het NRVT en bij VastgoedCert.
Wanneer zijn mijn studiepunten voor mijn hercertificering in het puntenoverzicht van het NRVT en / of VastgoedCert te zien?
Wij hebben alle cursussen die voor 20 december 2019 hebben plaatsgevonden doorgegeven aan het NRVT en VastgoedCert. Het is mogelijk dat nog niet al uw punten verwerkt zijn in het overzicht bij de instanties. Indien er in dit overzicht een cursus niet zichtbaar is waar u wel bij aanwezig was, kunt u ons een e-mail sturen met de missende cursus en de cursusdatum. Wij hebben nog de hele maand januari de tijd om deze nogmaals door te geven bij het NRVT en Vastgoedcert.
Wat zijn jullie laatste mogelijkheden om studiepunten te behalen?
Wij kunnen u nog enkele e-learnings aanbieden, welke goed zijn voor 3 studiepunten. Deze kunt u t/m 30 december afronden en inleveren. Daarnaast organiseren wij op 30 december de KPE Hekkensluiter: de laatste cursusdag van het jaar waarbij u 6, 9 of 12 studiepunten kunt behalen. Hieronder vindt u een overzicht van de laatste mogelijkheden:
De KPE Hekkensluiter op 30 december
6 studiepunten | 9 studiepunten | 12 studiepunten
E-learning: Ben ik wel eigenaar? Privaatrechtelijke actualiteiten rondom bezit en levering (3 studiepunten)
E-learning: Wat kost dat? Bouwkosten anno 2020 voor vastgoedprofessionals (3 studiepunten)
E-learning: Mag ik bouwen en in gebruik nemen? (3 studiepunten)
Online: Persoonlijke Ontwikkel Scan (3 studiepunten)
Bouwen is samenwerken. Uitvoerder Jabe over de masterclass Effectief Communiceren in de Bouw
Diverse werkvoorbereiders, uitvoerders en planners van bouwbedrijven als Ballast Nedam, Heijmans, Mourik en Lokhorst Bouw & Ontwikkeling hebben dit jaar de masterclass Effectief en Klantgericht Communiceren in de Bouw afgerond. Tijdens de masterclass leren de deelnemers hoe zij beter met hun collega’s en klanten kunnen communiceren, met als doel elkaar beter te begrijpen. Want, hoe beter je elkaar begrijpt, hoe lager de faalkosten en hoe groter het verkoopsucces.
Uitvoerder Jabe Lucassen, werkzaam bij Ballast Nedam, is een (oud) deelnemer van de masterclass en deelt in onderstaand interview zijn ervaringen.
Wil je iets over jezelf vertellen? Voor welke bouwbedrijf werk je en waarom ben je deze masterclass gaan volgen?
Jabe: ‘’Ik ben al iets meer dan drie jaar werkzaam als uitvoerder bij Ballast Nedam voor grote projecten. Ik wil graag doorgroeien en daarom ben ik samen met mijn leidinggevende gaan kijken wat voor trainingen ik kon volgen om dit mogelijk te maken. Trainingen op het gebied van bouwtechnische aspecten bleken voor mij niet aan de orde, dus hebben we gekeken naar management- en communicatiegerichte trainingen. De afdeling personeelszaken heeft mij toen deze training aangeboden.‘’
‘’Je leert van elkaar door ervaringen én valkuilen te delen.’’
Waar heeft de masterclass aan bijgedragen?
‘’Door de masterclass heb ik antwoord gekregen op vragen als: ‘Hoe moet je communiceren met je collega’s op de bouwplaats en daarbuiten?’ en ‘hoe pak je dat goed aan?’. Daarnaast heb ik geleerd hoe ik mij het beste kan voorbereiden op een vergadering. Daar heeft de trainer ons de nodige tips en trics voor gegeven.’’
Bij deze masterclass staat de praktijk centraal. Hoe heb jij dat ervaren?
‘’Bert (de trainer) is echt een man die niet alleen de theorie op de sheets doorneemt, maar ook aan je vraagt waar je in de praktijk tegenaan loopt en waar je het over wil hebben. Bert behandelde eerst de praktijk en pas later de theorie zodat je deze aan elkaar kunt koppelen. Daarnaast vond ik het fijn dat er deelnemers van andere bouwbedrijven aan de masterclass meededen. Je leert veel van elkaar door ervaringen én valkuilen te delen.’’
Kun je zo’n praktijkervaring noemen waar jij tegenaan loopt?
‘’Ik ben samen met vier collega’s – waaronder een hoofduitvoerder – verantwoordelijk voor een bouwdeel. De hoofduitvoerder geeft alle informatie door aan de klant, maar ik merk dat er miscommunicatie tussen mij en de hoofduitvoerder is ontstaan. Ik geef bijvoorbeeld aan de hoofduitvoerder door wat voor werkzaamheden ik heb verricht zodat hij dit aan de klant kan doorgeven. Echter vertelde hij de punten uit mijn verhaal die ik relevant vond niet door aan de klant, omdat hij juist andere punten relevanter vond.’’
Denk je dat de input vanuit de masterclass jouw heeft geholpen om dit op te lossen?
‘’Ja, ik wist niet goed hoe ik hiermee om moest gaan, dus Bert heeft mij daarvoor diverse tips gegeven. Hij heeft me bijvoorbeeld geleerd om terug te vragen, of eigenlijk een korte samenvatting te vragen over wat je verteld hebt. Op die manier weet je of iemand je verhaal goed begrepen heeft en de relevantie punten eruit heeft kunnen halen.’’
Meer weten over de Masterclass Effectief Communiceren in de Bouw? Klik dan hier.
Woonfonds sluit zich aan bij nieuw taxatierekenmodel marktwaarde verhuurde woning
Onlangs is bekend gemaakt dat hypotheekverstrekker Woonfonds zich heeft aangesloten bij het nieuwe taxatierekenmodel voor de waardering van een verhuurde woning.
Het nieuwe taxatierekenmodel
In de afgelopen maanden is door een vertegenwoordiging van brancheorganisaties, opleidingsinstituten en validatie-instituten gewerkt aan de uitwerking van een nieuw model voor de onderbouwing van de waardering van een verhuurde woning. Dit model werd medio oktober gelanceerd. Eerder publiceerden wij al een artikel over dit nieuwe model op onze blog. Dit bericht leest u hier.
Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning goedgekeurd door Woonfonds
In november en december is op diverse locaties in het land de Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning te volgen, welke tevens is goedgekeurd door Woonfonds. Tijdens de roadshow krijgt u uitleg over het huurrecht bij woonobjecten en de mogelijke berekeningswijze(n), met aandacht voor de benodigde bijlagen en de verdere juridische aspecten die horen bij verhuurde woningen.
Roadshow: waar & wanneer?
20 november 2019 - regio Eindhoven (Leende)
21 november 2019 - regio Zwolle / Apeldoorn (Epe)
21 november 2019 - Heerenveen
2 december 2019 - Etten-Leur
4 december 2019 - regio Groningen (Zeegse)
11 december 2019 - Velsen-Zuid
17 december 2019 - Amsterdam
U kunt zich nog inschrijven
Schrijf u dan in via ons opleidingsportaal, bel met onze studieadviseurs via (085) 016 04 78 of mail info@kpe.nl. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 - 18.00 uur.
Let op: nieuw model voor de onderbouwing van de waardering van een verhuurde woning
In de afgelopen maanden is door een vertegenwoordiging van brancheorganisaties, opleidingsinstituten en validatie-instituten gewerkt aan de uitwerking van een nieuw model voor de onderbouwing van de waardering van een verhuurde woning. Wij adviseren u, om het nieuwe model op de juiste wijze te kunnen interpreteren en te gebruiken, de Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning te volgen. Deze Roadshow bieden wij nog vóór het einde van het jaar op 10 locaties aan.
Meld u aan voor de Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning >> Bel ons op (085) 016 04 78 of mail info@kpe.nl.
Nieuw model taxatierapporten, blijf op de hoogte
Steeds meer geldverstrekkers bieden een ‘buy-to-let’ product aan waarmee woningen in een verhuurde staat gefinancierd worden. Hiermee is er ook een toenemende behoefte aan taxatierapporten met een ‘marktwaarde (in verhuurde staat)’. Het kan daarbij gaan om zowel het waarderen van woningen die reeds verhuurd zijn als woningen die na de transactie verhuurd gaan worden. Geldverstrekkers zien graag een extra onderbouwing in taxatierapporten waarin sprake is van een ‘marktwaarde (in verhuurde staat)’.
Om de taxateurs die op dit terrein wel deskundig zijn maar waarvoor het geen dagelijkse praktijk is (en die dus veelal nog geen eigen werkwijze en rekensystematiek toepassen) zijn door een aantal betrokken marktpartijen voorbeeldproducten (her)ontwikkeld:
1. De nieuwe ‘Berekening van de marktwaarde (in verhuurde staat)'
2. De toelichting voor taxateurs hierop;
3. De Q&A over de ‘berekening van de marktwaarde (in verhuurde staat);
4. Een aanpassing in het opleidingsprogramma van de grote opleiders;
De eerste drie documenten kunt u downloaden door op de link te klikken. Deze producten kunt u gebruiken als ondersteuning bij het bepalen van de marktwaarde (als de woning reeds is verhuurd) of van de marktwaarde met bijzonder uitgangspunt dat de woning is verhuurd (als vaststaat dat deze verhuurd gaat worden).
Let op: Deze producten zijn bedoeld voor de waardering van een enkele verhuurde woning (al dan niet in particulier bezit) en zijn niet bedoeld voor het waarderen van beleggingsportefeuilles!
In de Q&A (document nummer 3) zijn de meest gestelde vragen en antwoorden opgenomen. Staat uw vraag er niet bij, dan verzoeken wij u contact op te nemen met uw brancheorganisatie of met één van de validatie-instituten. In de komende periode zal de Q&A verder worden uitgebreid en worden gepubliceerd op de (leden)sites van de aangesloten organisaties.
Bij elke taxatie blijft het uitgangspunt dat u als taxateur alleen dat taxeert waarvoor u zichzelf deskundig en capabel acht. De producten zijn ontwikkeld om u te helpen bij uw onderbouwing. Het gebruik is niet verplicht. Indien u gebruik maakt van eigen producten is dat natuurlijk ook goed. Als uw onderbouwing maar klopt.
En nu?
Wij adviseren u om de Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning te volgen. Tijdens deze roadshow krijgt u uitleg over het huurrecht bij woonobjecten en de mogelijke berekeningswijze(n), met aandacht voor de benodigde bijlagen en de verdere juridische aspecten die horen bij verhuurde woningen.
Wij helpen u verder!
KPE Vastgoed biedt nog vóór het einde van het jaar de Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning op 10 locaties aan. Meld u snel aan, vol = vol!
Bel ons op (085) 016 04 78, mail ons (info@kpe.nl) of schrijf u in via het opleidingsportaal.
KPE Hekkensluiter 2019: Last minute je studiepunten behalen
Heb je nog niet aan alle studieverplichtingen van dit jaar voldaan? Geen paniek. Met de KPE Hekkensluiter 2019 kun je op het allerlaatste moment (30 december a.s.) je studiepunten voor 2019 behalen. Je kunt kiezen uit drie verschillende programma’s waarbij je 6, 9 óf 12 studiepunten kunt behalen. Zo volg je in een zeer efficiënt tijdsbestek alleen de onderdelen die voor jou nog van belang zijn!
Programma A (6 studiepunten)
30 december, van 9.00 uur – 15.30 uur
Goedgekeurd voor: 6 verplichte PE-punten kamer Wonen, BV en LV
Wanneer je dit programma volgt kun je 6 verplichte studiepunten behalen tegen het last-minute tarief van €299,- excl. BTW. Programma A staat volledig in het teken van de verplichte thema’s vanuit VastgoedCert en het NRVT: energietransitie & tucht, ethiek en aansprakelijkheid.
Klik hier voor meer informatie
Programma B (9 studiepunten)
30 december, van 9.00 – 15.30 uur
Goedgekeurd voor: 6 verplichte en 3 facultatieve PE-punten kamer Wonen, BV en LV
Wanneer je dit programma volgt kun je 6 verplichte studiepunten en 3 facultatieve punten behalen tegen het last-minute tarief van €478,- excl. BTW. Het eerste deel van programma B staat in het teken van de verplichte thema’s vanuit VastgoedCert en het NRVT: energietransitie & tucht, ethiek en aansprakelijkheid. Op dezelfde dag (of thuis op een later moment) kun je een e-learning afronden die goed is voor nog eens 3 facultatieve studiepunten. Je kunt kiezen uit de volgende e-learnings:
- Ben ik wel eigenaar? Privaatrechtelijke actualiteiten rondom bezit en levering.
- Wat kost dat? Bouwkosten anno 2020 voor vastgoedprofessionals
Klik hier voor meer informatie
Programma C (12 studiepunten)
30 december, van 9.00 – 15.30 uur
Goedgekeurd voor: 6 verplichte en 6 facultatieve PE-punten kamer Wonen, BV en LV
Wanneer je dit programma volgt, kun je 6 verplichte studiepunten en 6 facultatieve studiepunten behalen tegen het scherpe tarief van €657,- excl. BTW. Het eerste deel van programma C staat in het teken van de verplichte thema’s vanuit VastgoedCert en het NRVT: energietransitie & tucht, ethiek en aansprakelijkheid (goed voor 6 studiepunten). Op dezelfde dag (of thuis op een later moment) kun je twee e-learnings afronden die samen goed zijn voor nog eens 6 facultatieve studiepunten. Je volgt de volgende e-learnings:
- Ben ik wel eigenaar? Privaatrechtelijke actualiteiten rondom bezit en levering.
- Wat kost dat? Bouwkosten anno 2020 voor vastgoedprofessionals
Klik hier voor meer informatie
Waar en wanneer?
De KPE Hekkensluiter vindt plaats op maandag 30 december in de regio Den Bosch. De exacte locatie maken wij aan alle deelnemers op een later moment bekend.
Inschrijven
Je kunt je via het opleidingsportaal van KPE aanmelden door op deze pagina naar beneden te scrollen en te klikken op de knop ‘inschrijven’. U kunt zich ook telefonisch aanmelden door contact op te nemen met onze studieadviseurs:
T: (085) 016 04 78.
E: info@kpe.nl
Robbert van Dinther over elementaire bouwkunde: ‘’Het onderlinge contact verbetert wanneer je elkaar begrijpt.’’
Binnenkort start bij KPE Bouw de training Elementaire Bouwkunde. Deze training is ontwikkeld voor mensen die een ondersteunende rol (HR, secretariaat, administratie) invullen bij een bouwbedrijf zonder dat zij een bouwkundige achtergrond hebben.
Robbert van Dinther, operationeel directeur bij KPE Bouw, heeft zelf geen bouwkundige achtergrond maar heeft wel een ondersteunende rol ingevuld bij een bouwbedrijf. Zo is hij werkzaam geweest als Directeur Personeel & Organisatie bij Ballast Nedam. Vanuit zijn periode bij Ballast Nedam weet Robbert als geen ander hoe essentieel het is om de basisbegrippen van de bouw te kennen.
Waarom is het zo belangrijk dat het ondersteunende personeel bij een bouwbedrijf de basisbegrippen uit de bouw kent?
‘’Wanneer je ‘de taal spreekt’ is het gemakkelijker om met vertrouwen een overleg in te gaan of bijvoorbeeld - met de HR-pet op - een sollicitatieprocedure te starten. Daarnaast is het goed voor de verbinding tussen medewerkers op kantoor en de medewerkers op de bouwplaats. Het onderlinge contact verbetert wanneer je elkaar begrijpt. Bijvoorbeeld wanneer je in gesprek gaat met een uitvoerder, is het handig om begrippen als wanden/breedplaat, tunnelgietbouw en klimbekisting te begrijpen. Als ik de uitvoerder verdwaasd aankijk omdat ik hem of haar niet begrijp, creëert dat een bepaalde afstand.’’
Hoe leer je als ‘leek’ al die begrippen uit de bouw?
‘’Dit kun je natuurlijk leren in de praktijk door hier en daar begrippen op te vangen, maar het gaat sneller wanneer je een training elementaire bouwkunde volgt. Deze trainingen nemen weinig tijd in beslag. Zeker wanneer je weet hoeveel tijd je er in de praktijk uiteindelijk mee wint.’’
Kun je in het kort iets vertellen over de trainingElementaire Bouwkunde bij KPE?
‘’Tijdens de training die wij aanbieden krijgendeelnemers in een efficiënt tijdsbestek de basis mee van een bouwproces. Wie heeftwelke rol, welke spelers zijn er in het veld, wat voor basismethoden bestaaner? Om dit te leren brengen we een bezoek aan een bouwplaats. Het doel is dat dedeelnemer zijn of haar werkomgeving leert kennen en daar een betekenis aan kangeven. Dat is het belangrijkste van de training Elementaire Bouwkunde.’’
Elementaire Bouwkunde: leer de basisbegrippen uit de bouwwereld
De KPE-training Elementaire Bouwkunde duurt in totaal 8 uur en op 14 juli aanstaande start een nieuwe groep. De training kan ook incompany worden aangeboden. Meer weten of inschrijven? Neem contact op met Paul Simons via p.simons@kpe.nl of bezoek onze website.
Opleiden met virtual reality: KPE onderzoekt samen met de OU de mogelijkheden
Samen met de Open Universiteit onderzoekt KPE de mogelijkheden van opleiden met behulp van Virtual reality (VR). Studenten van het Hoger Technisch Instituut mochten de proef op de som nemen door als eersten een VR-training van KPE te volgen.
De opdracht: Oefen je pitch met een VR-bril
Om meer inzicht te krijgen in de juiste randvoorwaarden bij een VR training werd een aantal studenten Bouwmanagement van het Hoger Technisch Instituut uitgenodigd voor een Virtual Reality training waarbij zij hun pitchvaardigheden verder konden ontwikkelen. Wanneer zij door de VR-bril keken, begaven de studenten zich in een vergaderruimte waar drie personen zaten die naar hun pitch luisterden. Na aan korte instructie liep een klok terug van 60 seconden naar nul. De eerste persoon luisterde geconcentreerd naar de pitch, de tweede persoon gaapte en keek regelmatig op zijn horloge en de derde persoon liep tussendoor zelfs weg. Een realistisch nagebootste ervaring dus én een goede oefening om je pitch-vaardigheden verder te ontwikkelen. Maar welke inzichten leverde dit op over de randvoorwaarden voor een juiste VR leer-ervaring?
De Hierarchy of Needs inVirtual Reality
Welke voorwaarden belangrijk zijn bij een VR-ervaring, wordt mooi gevisualiseerd in de Hierarchy of Needs in Virtual Reality, een variant op Maslows behoeftehiërarchie. Uit de onderste (en tevens belangrijkste laag) blijkt dat ‘comfort’ het belangrijkste is voor een goede VR ervaring. De omgeving moet veilig zijn, de visualisaties die de bril laat zien moeten van dermate kwaliteit zijn dat je er niet duizelig van wordt en de bril moet uiteraard comfortabel genoeg zijn om te dragen.
Basisvoorwaarden
Ons ‘experiment’ met de Oculus Quest (de VR-bril) en de pitch-opdracht bevestigde het belang van deze basisvoorwaarden. Daarbij is de juiste instructie en begeleiding belangrijk. Zeker als men de eerste keer een VR bril opzet is dit extra spannend en onwennig. Het is van belang dat de begeleider mee kan kijken op een scherm, zodat hij de student gericht veder kan helpen als hij ergens niet uitkomt. Het tweede belangrijke punt: het zorgen voor fysieke en mentale veiligheid van de studenten. Iemand die door een VR bril kijkt, moet vrijuit kunnen bewegen en nergens tegenaan lopen, maar ook moet hij zich veilig voelen in de ‘echte omgeving’. Degene met de VR bril op ziet zijn omgeving immers niet, dus hij moet op zijn omgeving kunnen en durven vertrouwen. Van tevoren afspraken hierover maken bevordert de veiligheid, evenals het werken in een aparte ruimte, waar je niet gestoord wordt of je druk hoeft te maken over andere aanwezigen.
Conclusie: Als niet wordt voldaan aan de genoemde randvoorwaarden, kun je een prachtige, realistische leeromgeving creëren, maar zul je niet snel de gewenste doelen bereiken. Wanneer je een VR-ervaring aanbiedt, zorg dan dus eerst dat je aan deze basisvoorwaarden kunt voldoen!
KPE Studiepuntendag op zaterdag 7 december
Wil je op een efficiënte manier tegen een scherp tarief je (laatste) studiepunten van dit jaar behalen? Meld je dan aan voor de KPE Studiepuntendag op zaterdag 7 december. Je kunt kiezen uit drie verschillende programma’s waarbij je 6, 9 óf 12 studiepunten kunt behalen. Zo volg je in een zeer kort tijdsbestek alleen de onderdelen die voor jou van belang zijn!
Scherp tarief
KPE kan de enige Studiepuntendag van dit jaar tegen een zeer scherp tarief aanbieden door gebruik te maken van een bescheiden locatie en catering. De inhoud van de dag is zoals je van KPE kunt verwachten: actueel, vooruitkijkend en interactief. Hieronder vind je de diverse programma's waaruit je kunt kiezen:
Programma A - 6 studiepunten [inschrijven]
Zaterdag 7 december, van 9.00 – 15.30 uur
Regio Utrecht
Goedgekeurd voor 6 verplichte PE-punten kamer Wonen, BV en LV*
€199,- excl. BTW
Programma B - 9 studiepunten [inschrijven]
Zaterdag 7 december, van 9.00 – 18.45 uur
Regio Utrecht
Goedgekeurd voor 6 verplichte + 3 facultatieve PE-punten kamer Wonen, BV en LV*
€249,- excl. BTW
Programma C - 12 studiepunten [inschrijven]
Zaterdag 7 december, van 9.00 – 18.45 uur
Regio Utrecht
Goedgekeurd voor 6 verplichte + 6 facultatieve PE-punten kamer Wonen, BV en LV*
€299,- excl. BTW
Inschrijven?
Je kunt je eenvoudig via ons opleidingsportaal aanmelden door op de desbetreffende pagina naar beneden te scrollen en te klikken op de knop ‘inschrijven’. Je kunt je ook telefonisch aanmelden door te bellen met onze studieadviseurs: (085) 016 04 78 (ma t/m vrij 8.00 - 18.00 uur).
* VastgoedCert Wonen, BV & LV en NRVT Wonen, LV, BV en GZV
Het organiseren van een opleiding binnen jouw organisatie: 7 stappen
Je bent verantwoordelijk voor het organiseren van scholing en ontwikkeling van medewerkers in jouw organisatie. Je wilt de medewerkers van je organisatie duurzaam ontwikkelen. Je vindt het vreselijk als iemand een dag training volgt en de volgende dag gewoon verder werkt zoals de dag vóór de training. Hoe zorg je er dan voor dat de opleidingstrajecten die je laat organiseren voor medewerkers praktijkgericht en effectief zijn? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat de leer- en ontwikkelinterventies aansluiten op de strategische doelen van de organisatie of afdeling?
Hieronder beschrijven we een aantal simpele, maar belangrijke stappen die ervoor zorgen dat een training, cursus of welke leerinterventie dan ook, niet los komt te staan van de doelen die je als organisatie, afdeling of team wilt behalen.
1. Geef uitleg over je organisatie
Zorg ervoor dat het bureau dat de opleidingen voor je ontwikkelt en organiseert de missie, visie en kernwaarden van jouw organisatie kent. Op die manier kan de opleider ervoor zorgen dat het traject aansluit bij de missie, visie en cultuur van je organisatie. Zorg er ook voor dat de strategische doelstellingen van de organisatie of afdeling bekend zijn bij het bureau dat de opleidingsinterventies ontwikkelt.
2. Gedegen behoefteonderzoek
Een gedegen onderzoek naar de ontwikkelbehoefte van medewerkers, teams, of de organisatie als geheel is belangrijk. Wat wil de organisatie bereiken? Wat betekent dit voor een afdeling? Wat betekent dit op functieniveau voor de medewerkers? Wie is de doelgroep precies? En waar hebben zij zelf behoefte aan? Als je niet weet hoe je dit aan moet pakken, vraag dan de opleider om je hierin te ondersteunen.
3. Go / no go – moment
Vraag de opleider om op basis van je ontwikkelvraag een eerste ontwerp te maken of een presentatie te komen geven alvorens het traject definitief ontwikkeld wordt. Stel kritische vragen: Hoe draagt dit traject bij aan onze doelstellingen? Passen de interventies bij de doelgroep? Hoe gaat dit traject ervoor zorgen dat medewerkers beter gaan presteren en daarmee beter in staat zijn de organisatiedoelstellingen te realiseren?
Door een dergelijk controlemoment in te bouwen, weet je zeker dat het opleidingstraject op een manier wordt uitgewerkt die past bij de kernwaarden en doelstellingen van je organisatie.
4. Ontwikkeling van de opleidingsinterventie(s)
Stel ook een programma van eisen vast met betrekking tot de ontwikkeling van het traject: waar moet het traject minimaal aan voldoen? En wie doet wat? Welke taken en verantwoordelijkheden hebben de verschillende betrokkenen binnen (en buiten) je organisatie om ervoor te zorgen dat de doelstellingen behaald worden? Zowel tijdens het ontwikkelproces als tijdens de uitvoeringsfase. Zo kom je niet onverwachts voor verrassingen te staan.
5. Organisatie en administratie
Organiseer en administreer je zelf alle opleidingsactiviteiten, of leg je dit in handen van de opleidingspartner? Het scheelt een hoop tijd als de opleidingsinstantie voor je uitzoekt welke subsidiemogelijkheden er zijn, of de medewerkers voldoen aan bepaalde certificeringen en als zij ervoor zorgen dat de locatie aan de gestelde eisen voldoet.
6. Uitvoering
Probeer ook tijdens de daadwerkelijke uitvoering van de leerinterventies betrokken of in ieder geval aanwezig te zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een collega, leidinggevende of directielid een bijeenkomst opent, een onderdeel verzorgt of tijdens de opening zijn of haar gezicht laat zien. Op die manier toon je betrokkenheid bij de ontwikkeling van de medewerkers en laat je zien dat je dit als organisatie serieus neemt.
7. Evaluatie na de training
Naast de evaluatie op basis van de evaluatieformulieren die uitgereikt worden aan het einde van een bijeenkomst, is het belangrijk om te weten of de medewerkers toepassen wat zij in het opleidingstraject geleerd hebben. Probeer daarom te observeren of dit ook het geval is. Op die manier kun je tijdens een evaluatiegesprek met de opleider aangeven wat je observaties in de praktijk zijn, of de doelstellingen wel of niet behaald zijn en of er wellicht vervolginterventies wenselijk zijn.
Zoals eerder aangegeven, lijken deze tips een ‘open deur’. In de praktijk komt het echter regelmatig voor dat enkele stappen worden overgeslagen en dat kan ervoor zorgen dat de goed bedoelde interventies niet leiden tot het gewenste resultaat. Dus… organiseer je binnenkort een opleidingstraject voor je medewerkers? Pak dit lijstje er dan nog eens bij.
‘’Als voorman sta je letterlijk tussen de vaklieden en de uitvoerder in en dat is soms best lastig’’
Ontwikkelprogramma voor de Voorman
Start donderdag 20 januari 2022
Begin januari start bij KPE Bouw het Ontwikkelprogramma voor de Voorman: een training die voormannen helpt om te gaan met de vele uitdagingen die zij tegenkomen op de bouwplaats. De training is opgebouwd uit vier dagdelen en een Persoonlijke Ontwikkel Scan (POS).
Peter Blokhuis – trainer bij KPE Bouw – verzorgt detraining. Wij stelden hem een aantal vragen:
Je komt zelf uit de bouwwereld, kun je daar meer over vertellen?
Peter Blokhuis: ‘’Zeker. Na mijn studie Bouwkunde ben ik tot 2008 fulltime werkzaam geweest binnen de bouwsector. Vanuit functies als calculator, tekenaar, werkvoorbereider, projectcoördinator en kopersbegeleider, ben ik de HR-richting opgegaan. Dat heeft overigens niets met cv ketels te maken, maar is het oude ‘personeelszaken’. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het gedrag van mensen. Waar halen zij hun motivatie vandaan en waarom doen ze wat ze doen? Toen ik mij realiseerde dat ik daar meer over wilde weten, ben ik weer naar school gegaan. Desondanks blijft de bouw mijn wereld, daar ben ik opgevoed. Met het voormannen traject ga ik mijn kennis over de bouwwereld én mijn mensenkennis combineren en delen.’’
Vind je dat de rol van de voorman de afgelopen jaren is veranderd?
‘’Het gehele bouwproces is complexer geworden. Vroeger bouwde één aannemer een huis, nu doet hij dat met tenminste 50 partijen. Hierdoor moeten taken opgedeeld worden. De uitvoerder van nu is meer een bouwplaatsmanager die het overzicht houdt en de kwaliteit en het proces bewaakt. De uitvoerder kan – zoals hij of zij dat vroeger wel deed - onmogelijk overal en nergens zijn. De voorman is daardoor een verlengstuk van de uitvoerder geworden en voert de taken uit die de uitvoerder vroeger deed. Nu delen de voorman en de uitvoerder steeds meer de verantwoordelijkheid. Dit is ook wel goed: gedeelde verantwoordelijkheid zorgt voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Maar dit betekent wel dat de rol van de voorman anders is dan de vaklieden en daarmee andere kennis vraagt.’’
Wat kunnen voormannen uit het ontwikkelprogramma halen?
‘’Aandacht en erkenning voor hun nieuwe rol, maar ook inhoudelijke praktijkgerichte kennis zoals communiceren, leiding geven en omgaan met hun positie op de bouwplaats. Technische kennis hoef ik ze niet te leren. Maar tips & tricks op het gebied van communicatie kan ik wel met ze delen.’’
Waarom is goed communiceren op de bouwplaats zo belangrijk voor de voorman?
‘’Goede communicatie met alle onderaannemers en leveranciers voorkomt grotendeels dat er onnodige fouten worden gemaakt én het zorgt ervoor dat het bouwproces veiliger wordt. Tijdens de training leren de deelnemers het nut van ‘Luisteren’, ‘Samenvatten’ en ‘Doorvragen’ en hoe zij dit kunnen toepassen in de praktijk. Daarnaast besteden we aandacht aan het doen van te snelle aannames. Ondanks de tijdsdruk is het altijd goed om aannames te checken. Het kan uiteindelijk tijd schelen, en dus geld en plezier.’’
En de leidinggevende rol van de voorman?
‘’Dat gaan we ook bespreken tijdens de training. We leren de deelnemers hoe je positief feedback kunt geven, hoe je goed naar iemand luistert en hoe je iemand kunt aansturen. Daarnaast gaan we in op het vervullen van de voormanrol. Als voorman sta je letterlijk tussen de vaklieden en de uitvoerder in en dat is soms best lastig. Hoe ga je met deze positie om, waar moet je op letten en hoe zorg je er voor dat de relatie tussen alle partijen goed blijft en het werk toch wordt gedaan? Dit is ontzettend belangrijk als het gaat om de sfeer en de veiligheid op de bouwplaats.’’
Worden er situaties nagebootst of worden bestaande voorbeelden uit de praktijk besproken?
‘’We gaan met concrete ‘bouwplaatsvoorbeelden’ aan de slag. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een onderaannemer die een doorgang blokkeert met een busje? Hoe reageer je daar op en hoe los je het op? Dit gaan we tijdens de training oefenen. Voor sommige deelnemers kan dit best spannend zijn, maar de ervaring leert dat iedereen er beter van wordt. Daarnaast komt het visualiseren van je communicatie aan bod: een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden. Dit kan ook van pas komen wanneer de deelnemer bijvoorbeeld met buitenlandse collega’s op de bouwplaats moet communiceren.’’
Vooraf aan de training doorlopen de deelnemers een Persoonlijke Ontwikkel Scan, wat houdt dit in?
‘’Deze scan geeft inzicht in de individuele leerdoelen van de deelnemer. Het is de (individuele) basis van de training. Stel dat uit de scan blijkt dat een deelnemer niet graag voor een groep spreekt, weet ik dat ik hem of haar moet uitdagen om voor de groep te gaan staan. De uitslagen van de Persoonlijke Ontwikkel Scan delen we overigens niet met de groep, dit mag iedereen voor zichzelf houden. Het is ook goed om te weten dat de scan bij de deelnemers een bewustzijn creëert over verschillende persoonlijkheden. Wat voor de één niet werkt, werkt voor de ander wel.’’
Hoger Technisch Instituut organiseert meeloopdag
Het Hoger Technisch Instituut, partner van KPE Groep, organiseert op zaterdag 19 oktober een meeloopdag voor de opleidingen Bouwkunde, Beton & Staal, Bouwmanagement, Bouwkosten en Bouwkundig Keurder Woningen.
Heeft u één of meerdere opleiding(en) van het Hoger Technisch Instituut op het oog? Meld u dan aan voor de meeloopdag op zaterdag 19 oktober en ontdek wat het HTI u te bieden heeft. Meer informatie over de HTI-opleidingen vindt u hier.
Tijdens de HTI meeloopdag kunt u de sfeer proeven, in gesprek gaan met de docenten en studenten, lessen bijwonen en rondkijken op de leslocatie. De meeloopdag start om 9.30 uur en eindigt om 12.30 uur.
Aanmelden
Om u tijdens deze dag zo goed mogelijk van dienst te zijn, moet u zich van te voren aanmelden door een mail te sturen naar info@hti-opleidingen.nl, onder vermelding van uw voor- en achternaam en uw studie-interesse(s). U ontvangt tijdig een uitnodiging met het volledige programma.
Locatie
Aristo
Teleportboulevard 100
1034 EJ Amsterdam
Docenten met grote praktijkkennis
Alle docenten van het Hoger Technisch instituut werken in het vak dat ze geven, dus zij weten bijvoorbeeld precies wat lastige situaties zijn. Ze volgen de ontwikkelingen op de voet en weten aan welke specialismen behoefte is in de bouwwereld. Zo krijgt u de perfecte combinatie van theorie en praktijk. Daar heeft u direct profijt van in de huidige of toekomstige baan.
Zaterdag geleerd, maandag toegepast
De combinatie van actuele kennis en praktische toepasbaarheid maakt een studie van het HTI zo aantrekkelijk. Wat de docenten in hun werk leren, vertellen ze u op zaterdag en kunt u op maandag al gebruiken!
Project Kickstarter bij Ballast Nedam
Erik Hooijschuur, projectdirecteur: ‘’De dingen die we doen hebben vaak een achterliggende gedachte. Door er over te praten, begrijp je elkaar beter en leer je elkaars beweegredenen kennen.’’
Erik Hooijschuur, projectdirecteur bij Ballast Nedam, doet samen met het kernteam voor de realisatie van de Feringa Building in Groningen mee aan Project Kickstarter van KPE. Project Kickstarter is een effectieve project start-up voor teams in de bouw. Deze week vindt de laatste sessie plaats uit een reeks van drie. We spraken Erik over zijn ervaringen tot nu toe.
Kun je iets overjezelf en je functie bij Ballast Nedam vertellen?
“Ik werk als projectdirecteur bij Ballast Nedam. Mijn focus ligt daarbij opbouwprojecten. Vanuit deze rol ben ik het aanspreekpunt voor opdrachtgevers enonderaannemers. Momenteel houd ik mij bezig met het project Feringa Building inGroningen en ben ik verantwoordelijk voor de realisatie van dit project.’’
Wat was de aanleiding om te starten met Project Kickstarter?
“In het verleden heb ik, vanuit mijn verschillende rollen bij Ballast Nedam, altijd oog gehad voor de teamsamenstellingen. Binnen een projectgroep wil ik niet dat men alleen technisch en inhoudelijk werk uitvoert. Ik vind het ook belangrijk dat de verschillende teamleden goed op elkaar zijn afgestemd. In mijn ogen is dit zeer belangrijk, vooral wanneer in korte tijd een projectgroep gevormd moet worden met personen die elkaar nog niet kennen. Hoe je het wend of keert, het blijft een uitdaging. Dat is ook de reden dat ik samen met de HR-afdeling heb gekeken naar de mogelijkheden voor team building, waarbij meer aandacht is voor de ‘zachte kant’. Ik merk dat het in de bouw grotendeels draait om de ‘harde kant’, de technische en inhoudelijke aspecten. Maar juist met die zachte kant valt veel winst te behalen. Zodoende zijn we met KPE in gesprek gegaan en zijn we gestart met Project Kickstarter.’’
Project Kickstarter is een ‘start-up’ traject voor nieuwe projectgroepen. Waarom hebben jullie gekozen voor deze aanpak?
‘’We zijn van mening dat we eerst moeten zorgen dat het projectteam goed staat. Dat is ook de reden om op voorhand veel energie te steken in de samenstelling. Uiteindelijk merk je dat aan het einde van de rit meer winst is behaald en dat het gehele proces soepeler verloopt.”
Je doet zelf ook mee met Project Kickstarter. Wat voegt dit traject toe aan jouw functie?
“Ik ben een onderdeel van het kernteam en daarom ook aanwezig bij dit traject. Tijdens Project Kickstarter leer je de mensen en daarmee de groep goed kennen. Voor mij is dit essentieel, omdat ik op die manier kan zorgen dat iedereen binnen de groep zijn of haar rol goed kan vervullen.’’
Kun je dit toelichten?
‘’Ik leer meer over de ‘zachte kant’ na te denken. Uiteindelijk spelen die een grotere rol dan je zou denken. De dingen die we doen hebben vaak een achterliggende gedachte. Door er over te praten, begrijp je elkaar beter en leer je elkaars beweegredenen kennen. In mijn rol is dat wel prettig. Zo kan ik het optimale uit het projectteam halen.’’
Hoe ziet voor jou de optimale projectsamenwerking er uit?
‘’Het optimale scenario binnen een projectgroep is dat je elkaars drijfveren weet, de valkuilen kent en elkaars sterke kanten weet te benutten. Op deze manier kan je als team echt top prestaties leveren!''
Ook een effectieve start voor uw projectteams in de bouw? Klik dan hier voor meer informatie of bel ons op 085 016 04 78.
Binnenkort van start: Fiscale Actualiteiten Landelijk Vastgoed
Goed voor 6 PE-punten (Vastgoedpro, VastgoedCert LV, RICS, NRVT LV)
Voor makelaars en taxateurs inhet landelijk vastgoed is brede kennis over de belangrijkste fiscale enjuridische aspecten onmisbaar. Deze aspecten spelen immers bij veelbeslissingen van de klant een grote rol. Constant moeten er afwegingen wordengemaakt om te besluiten of een casus haalbaar is of niet. De landelijkvastgoedprofessional moet daarin kunnen adviseren. Daarom biedt KPE Vastgoed decursus Fiscale Actualiteiten Landelijk Vastgoed aan. Één van de twee docenten, JeroenRheinfeld, docent agrarisch recht aan de Radboud Universiteit, laat u alvastkennis maken met de inhoud van deze cursus.
_________________
Voor wie is de cursusdagFiscale Actualiteiten Landelijk Vastgoed?
JeroenRheinfeld: ‘’De cursus sluit naadloos aan op de markt van de makelaars entaxateurs, werkzaam in het landelijk vastgoed, maar is ook interessant voor rentmeesters,accountants, belastingadviseurs en notarissen in het landelijk gebied. Ikverzorg deze cursus samen met mijn mededocent André Verduijn, senior fiscalisten hoofd vaktechniek bij Countus accountants + adviseurs, waarbij we ieder tweevolledige cursusdagen zullen verzorgen.’’
De overkoepelende onderwerpen
‘’Wehebben vier overkoepelende onderwerpen die we uitgebreid gaan bespreken endaarnaast nog een aantal kleinere actuele onderwerpen/varia die we ad hoc bespreken.De hoofdonderwerpen zijn pachtregelgeving en pachtersvoordelen, decultuurgrondvrijstelling in de overdrachtsbelasting, koopsomsplitsing enlegitieme porties bij agrarische ondernemingen. De varia zullen onder meerbestaan uit de actualiteiten rondom de landbouwvrijstelling, de Natuurschoonweten de fiscale aandachtspunten voor de stoppende boer.”
Hoofdonderwerp 1: Pachtregelgeving en fiscale behandeling pachtersvoordelen
‘’We gaan het hebben over de stand van zaken omtrent de pachtregelgeving. Deze staat al langere tijd onder druk. Zo worden er onder meer pachtcontracten afgesloten die niet worden goedgekeurd door de Grondkamer, omdat de grondeigenaar niet vast wil zitten aan de reguliere pacht, met alle dwingendrechtelijke bescherming voor de pachter. Daarnaast worden er op grote schaal kortlopende geliberaliseerde pachtcontracten afgesloten, die de kwaliteit van de landbouwgrond doorgaans niet ten goede komen. Dit heeft ertoe geleid dat minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het pachtbeleid gaat herzien. Binnenkort komt zij met een nieuw voorstel waarbij voornamelijk wordt ingezet op duurzaam bodembeheer en langdurige relaties tussen pachters en verpachters. Hier gaan wij u tijdens deze cursus over bijpraten. In aansluiting hierop zullen we ingaan op de fiscale behandeling van de zogeheten pachtersvoordelen.’’
Hoofdonderwerp 2: Cultuurgrondvrijstelling
‘’Hierbij moet u onder meer denken aan de vrijstellingen die er in de overdrachtsbelasting zijn. Als een agrariër gronden koopt, is dat vrij van overdrachtsbelasting indien hij aan bepaalde voorwaarden voldoet. Over die voorwaarden is een continue jurisprudentie gaande over hoe je die in bepaalde situaties moet invullen. Wanneer is een landbouwer bedrijfsmatig en wanneer is hij hobbyist? Deze cultuurgrondvrijstelling gaan we, aan de hand van recente rechtspraak, bespreken.’’
Hoofdonderwerp 3: Koopsomsplitsing
‘’We gaan u meer vertellen over het fenomeen koopsomsplitsing. Als je een agrarisch bedrijf in zijn geheel overneemt, is er een koopsom die uitgesplitst moet worden over verschillende elementen, zoals het bedrijfsgebouw, de gronden en de productierechten. Voor een makelaar of taxateur is het ontzettend belangrijk om de fiscale effecten van een bepaalde wijze van uitsplitsing te kennen en de spelregels daarover uit de jurisprudentie. Tijdens de cursus gaan we onder meer inzoomen op concrete voorbeelden uit de rechtspraak.’’
Hoofdonderwerp 4: Agrarische onderneming, legitieme porties
‘’Als je een bedrijfsoverdracht hebt in familieverband zie je vaak dat een bedrijf wordt overgedragen aan het oudste kind. De andere kinderen staan vervolgens met lege handen. Kunnen die erfrechtelijk gezien een beroep doen op hun legitieme portie? Wat zegt het erfrecht daarover en wat zijn, in het verlengde daarvan, de fiscale implicaties?Tijdens de cursus gaan we het over dergelijke problematiek hebben. Rondom dit soort bedrijfsoverdrachten ontstaan namelijk veel vragen vanuit de makelaardij en de rentmeesters.’’
Input vanuit de zaal
‘’Als u tijdens de cursus een ander specifiek onderwerp wilt bespreken, mag u deze altijd inbrengen. Dit mag voor aanvang van de cursus of op de dag zelf. We vinden interactiviteit tijdens de cursus leuk en belangrijk.’’
Klik hier voor meer informatie over de cursus
____________________________
De docenten
Jeroen Rheinfeld
Mr. dr. J.W.A. (Jeroen) Rheinfeld (1981) issinds 2018 als vennoot verbonden aan FBN Juristen te Amsterdam. Hij isals adviseur en docent gespecialiseerd in de registergoedpraktijk en specifiekin het agrarisch recht. Tevens is Rheinfeld verbonden aan het Instituut voorAgrarisch Recht te Wageningen. Ook is hij redactielid van het Tijdschrift voorAgrarisch recht, het Land- en Tuinbouw Bulletin en de Notarisklerk en is hijvaste medewerker van de FBN-redactie. Rheinfeld is in 2014 gepromoveerd aan deRadboud Universiteit op een proefschrift over kavelruil. Hij is aan dezeuniversiteit tevens werkzaam als universitair docent agrarisch recht. Sinds2004 publiceert Rheinfeld regelmatig in (agro-) juridische vakbladen en geefthij cursussen op een breed civiel, fiscaal en notarieel vlak.
André Verduijn
André Verduijn is senior belastingadviseur en hoofd Bureau Vaktechniek Fiscaal-Juridisch bij Countus accountants + adviseurs. Als zodanig houdt hij zich dagelijks bezig met de fiscaliteit, in het bijzonder ook voor ondernemers in de agrarische sector. De ondersteuning en verdere ontwikkeling van collega-fiscalisten behoort eveneens tot zijn taak. Hij vertegenwoordigt Countus in de ‘VLB’, de koepel van een viertal middelgrote accountants- en advieskantoren met veel klanten in de land- en tuinbouw. Regelmatig geeft hij cursussen en publiceert hij vaktechnische artikelen, meestal op agro-fiscaal gebied. Daarnaast is hij werkzaam in de adviespraktijk, waarin hij veel familiebedrijven adviseert en bijzondere adviesopdrachten uitvoert voor onder meer overheden en projecten op het gebied van duurzame energie.
Woningcorporaties staan voor een uitdaging: verduurzamen van de bestaande woningvoorraad
Woningcorporatiesstaan voor een grote en complexe uitdaging. Voor 2050 moeten alle woningen vanhet gas af en co2 neutraal zijn. Atriensis - een onafhankelijk adviesbureauvoor woningcorporaties - werkte samen met Lab18 aan de Duurzaamheidskaart: een interactievekaart die woningcorporaties inzicht geeft in de benodigde data om op eenefficiënte en slimme manier de bestaande woningvoorraad te verduurzamen.
KPE sprak met Robin van Kemenade - innovator bij Atriensis - over de Duurzaamheidskaart.
Innovatief opleiden: AR vs. VR
Stel je voor, je zoekt op internet een nieuw vloerkleed uit en wilt even kijken hoe het qua kleur en stijl in je woonkamer past. Of je gaat een nieuwbouwwoning kopen en loopt er vóór de bouw even doorheen om te kijken welke materialen je in de badkamer of keuken wilt gebruiken. Dat klinkt goed, of niet? Augmented en Virtual Reality maken het mogelijk. Hoe bekend ben jij met deze technologieën? Heb jij al eens door een HoloLens gekeken? Of gebruik gemaakt van de Oculus Rift?
Wat is het verschil ook alweer?
Zowel Augmented Reality als Virtual Reality kunnen van grote waarde zijn, niet alleen voor diehard-gamers, maar ook voor allerlei toepassingen in je dagelijks leven, het trainen en ontwikkelen van mensen en bij het uitoefenen van je beroep. Maar eerst nog even het verschil tussen Augmented Reality en Virtual Reality: Augmented Reality betekent letterlijk ‘toegevoegde realiteit’. De werkelijkheid wordt verrijkt met digitale elementen. Je kijkt dus bijvoorbeeld door een HoloLens of door je telefoon en ziet de echte wereld verrijkt met digitale hologrammen. Met Vitual Reality ‘bezoek’ je een digitale wereld. Je zet bijvoorbeeld een Oculus Rift op en bent afgesloten van de werkelijkheid.
Oud nieuws vs. sciencefiction
Inmiddels is er al veel over AR en VR geschreven. In een recent artikel las ik bovendien dat het geen concurrenten van elkaar zijn: AR wordt gezien als de nieuwe mobiele telefoon en VR als de nieuwe tv. Deze twee bestaan nu ook keurig naast elkaar en zo zal het ook zijn bij AR en VR. Maar goed, zijn we al zo ver? Voor de één is al lang bekend wat het is en hoe je het kunt toepassen, voor een ander klinkt het nog als sciencefiction. Dat laatste kan ik best begrijpen, want zo massaal zijn we nog niet aan de AR en VR-brillen.
Wakker worden!
Toch is het voor de laatste groep wel tijd om wakker geschud te worden, want je ziet de techniek steeds vaker opduiken en het biedt zoveel mooie mogelijkheden. Denk aan de weergave van de uitslagen van de verkiezingsavond waar staafjes ‘uit de vloer van de studio komen’ of The Voice of Holland waar de zanger of zangeres ineens in een enorme kathedraal lijkt te staan. Zonde als je geen gebruik maakt van deze creativiteit! Zoals kinderen ‘als vanzelf’ met een iPad omgaan, zal dit ook gaan gebeuren met technieken als AR en VR. De eerste pilots met schoolboeken zijn al afgerond. Als deze toepassingen effectief blijken te zijn, zal het niet lang duren voordat de techniek op grote schaal wordt toegepast.
Werken en leren
En dan hebben we het nog niet gehad over toepassingen in het werk, zoals het maken en ter plekke bekijken van 3D ontwerpen en modellen in de bouw, het digitaal bezoeken van het kantoor aan de andere kant van de wereld, de extra informatie de het de chirurg kan verschaffen tijdens een operatie, het oplossen van een moordzaak, of het veilig leren monteren of demonteren van gevaarlijke installaties… Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Geschreven door Guus Lambert, onderwijskundige bij KPE Groep
Bouwbedrijven Jongen wint de Mestreechter Geis Award 2019
Gisteren, op donderdag 22 augustus, werd voor de 12de keer de Mestreechter Geis Award uitgereikt. Deze prijs wordt ieder jaar door KPE Groep overhandigd aan een organisatie binnen de bouw- en vastgoedbranche die het afgelopen jaar de meest innovatieve en persoonsgerichte opleiding, training of cursus heeft ontwikkeld voor haar medewerkers. Dit jaar heeft Bouwbedrijven Jongen de prestigieuze opleidingsaward in ontvangst mogen nemen.
Het Project Centraal van Bouwbedrijven Jongen
Met Het Project Centraal wil Bouwbedrijven Jongen naar een bedrijfscultuur waarin projectteams - weliswaar binnen enkele kaders - de ruimte krijgen om zelf iets te organiseren en zo toe te werken naar een optimaal resultaat. Projectteams krijgen daarom trainingen aangeboden waarbij zij meer inzicht krijgen in het gedrag van hun collega’s, de onderlinge rollen en elkaars waardevolle karaktereigenschappen. Hierdoor wordt de onderlinge communicatie en samenwerking verbeterd en neemt de arbeidsvreugde toe.
Jack Corten, algemeen directeur van Bouwbedrijven Jongen, was verheugd de Mestreechter Geis Award in ontvangst te mogen nemen. ‘’We vinden het super gaaf dat we deze prijs hebben gewonnen. Om succesvol te blijven moeten organisaties continue innoveren. Niet alleen in producten en diensten, maar ook in de wijze waarop het werk georganiseerd wordt. Het samenwerken van de verscheidene disciplines binnen organisaties is hier een belangrijk onderdeel van.’’
Doorlopend programma met de nodige flexibiliteit
Prof. dr. Theo Bastiaens, voorzitter van de jury, rector magnificusvan de Open Universiteit en tevens lid van de Raad van Advies van KPE Groep,overhandigde de Mestreechter Geis Award aan Bouwbedrijven Jongen. TheoBastiaens: ‘’Het Project Centraal van Bouwbedrijven Jongen is geen stand-aloneactiviteit. Het is een doorlopend programma met de nodige flexibiliteit. In depraktijk zien we regelmatig dat bedrijven zich richten op langetermijndoelstellingen en daardoor de aanpak er naar toe vergeten. BouwbedrijvenJongen pakt dit met ‘Het Project Centraal’ juist aan. Ze hebben doelstellingengeformuleerd, maar de manier waarop zij deze doelstellingen bereiken, krijgtaltijd voorrang. Wanneer het een keer minder gaat, hebben ze de flexibiliteitom het anders aan te pakken.’’
Robbert van Dinther, partner KPE Groep: ‘’De Mestreechter Geis Award is inmiddels een begrip geworden in de bouw en vastgoedbranche. Vanuit de peoplebuilders gedachte willen we bedrijven motiveren om ook de komende jaren de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers centraal te stellen. Dit is, gezien de snelle (technologische) ontwikkelingen en de personeelstekorten in de bouw en vastgoedbranche, ontzettend belangrijk.’’
Over de Mestreechter Geis Award
De Mestreechter Geis is een bijzonder bronzen beeldje in Maastricht op het plein bij de Kleine Stokstraat. Ron Koenen, directeur KPE Groep: ‘’De Mestreechter Geis is een speels, zwierig, charmant en bourgondisch figuur. Deze ingrediënten gebruiken wij bij de ontwikkeling en uitvoering van al onze persoonsgerichte opleidingen binnen de bouw en vastgoedsector. Speels vertalen we naar bijvoorbeeld serious games die we inzetten, zwierig naar de energie die noodzakelijk is om een mooi traject te ontwikkelen en charmant naar de persoonlijke afstemming met de verschillende doelgroepen. Aansluitend moet natuurlijk het bourgondische - goede koffie, versnaperingen en een inspirerende locatie - altijd goed geregeld zijn. Kortom, de Mestreechter Geis is een figuur dat ons helpt de sector persoonsgericht en innovatief duurzaam te maken.”
De genomineerden van de Mestreechter Geis Award 2019 zijn...
Aanstaande donderdag wordt voor de 12de keer de Mestreechter Geis Award uitgereikt. Een prijs die in 2008 door KPE Groep in het leven is geroepen om het ontwikkelen van innovatieve en persoonsgerichte opleidingen, trainingen en cursussen binnen de bouw- en vastgoedsector te stimuleren. De prijs wordt uitgereikt door prof. dr. Theo Bastiaens, voorzitter van de jury en lid van de Raad van Advies.
De afgelopen week hebben wij op LinkedIn, Facebook en Twitter de genomineerden bekend gemaakt. Hieronder een overzicht:
De Belastingdienst met ‘Elke DagBeter’.
Team Waardeonderzoek van de Belastingdienst werkt doorlopend aan de verbetering van de kwaliteit van haar waarderingen. Het gaat hierbij altijd om waarderingen van onroerend goed in fiscale context. Het programma ‘Elke dag beter’ ondersteunt taxateurs met innovatieve interventies om de waarderingen telkens een slag scherper te maken. De Belastingdienst en KPE werken hierbij continu samen zodat het geleerde ook direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Het is een project dat gekenmerkt wordt door haar innovatieve aanpak en gebaseerd is op een leven lang leren.
Bouwbedrijven Jongen met ‘Het ProjectCentraal’
Bouwbedrijven Jongen initieert,ontwikkelt en realiseert prachtige bouwprojecten. ‘Het Project Centraal’ komtvoort uit een nieuw businessplan waarin een nieuwe manier van werken centraalstaat.
‘Het Project Centraal’ is eentypisch voorbeeld van strategisch opleiden waarbij KPE en Bouwbedrijven Jongen alsPeoplebuilders samen werken aan een projectgerichte organisatie. Niet langertop-down en afdelings georiënteerd, maar project gestuurd. Het opleidingsplanvan KPE ondersteunt de nieuwe manier van werken van Bouwbedrijven Jongen door –gedurende anderhalf jaar – op meerdere niveaus en voor meerder functies in deorganisatie trainingen te verzorgen, altijd met de focus op ‘Het ProjectCentraal’.
Hazenberg Bouw met ‘Ontwikkelprogrammavoor de Voorman’
Hazenberg Bouw ontwikkelt, bouwt entransformeert. Creëert waarde voor nu en later. Met dit ontwikkelprogramma tiltHazenberg het niveau van haar Voormannen middels de Persoonlijke Ontwikkel Scanén het ontwikkelen van basiscompetenties naar een hoger niveau. Deleidinggevende van de voorman wordt voortdurend op de hoogte gehouden van degemaakte stappen en is tijdens de voorbereidingen intensief betrokken bij hetprogramma.
Het ontwikkelprogramma voor de voormanbestaat uit intensieve trainingsbijeenkomsten in een meerjarenprogramma.
Koopmans Bouwgroep met ‘IntegraalOntwikkelprogramma Veiligheid’
Koopmans Bouwgroep ontwikkelt, bouwt en onderhoudt gebouwen waar mensenwonen, werken, leren en hun vrije tijd doorbrengen. Ontwikkelen doet Koopmansniet alleen met gebouwen, maar ook met haar werknemers.
Vanwege de keuze om te werken met experts, interventies te kiezen diedirect aansluiten bij de doelgroep en ook de leidinggevenden mee te nemen ineen apart intensief leiderschapsprogramma is er sprake van strategisch opleidenzoals Peoplebuilders dat bedoelen!
Mourik Infra met ‘Begrijp ik jou,begrijp jij mij?’
Mourik Infra levert oplossingen voor (grote) infrastructurele projecten. Bij Mourik Infra is dedagelijkse leiding ervan overtuigd dat een goede samenwerking binnen eenorganisatie een van de belangrijkste factoren voor succes is. ‘Mensen makenMourik’, elkaar goed begrijpen en daar vervolgens actief mee omgaan zijn dus speerpuntenvan de bedrijfsfilosofie.
Met ‘Begrijpik jou, begrijp jij mij’ wordt de integrale samenwerking en communicatie binnenMourik Infra verbeterd en gestimuleerd. Het niet alleen roepen, maar het ookdoen en haar mensen helpen om dat te doen. Samen met KPE wordt ‘Begrijp ik jou,begrijp jij mij’ na het succes van 2018 voortgezet in 2019.
Het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) met het ‘Nieuw Beroepscompetentie- en Opleidingsprofiel voor de Register-Taxateur’.
Het NRVT registreert vastgoedtaxateurs in Nederland. Om eenduidige eisen tekunnen stellen aan het niveau en de werkwijze van de taxateurs van vastgoed isals één van de pijlers een duidelijk beroepscompetentieprofiel opgesteld. Aande hand van dit profiel[K|AD1] isvervolgens een opleidingsstructuur uitgewerkt. Deze heldere structuur draagtbij aan het versterken van het maatschappelijk vertrouwen in vastgoedtaxateursin Nederland. NRVT maakt hierbij gebruik van de aanwezige kennis bij KPE omuiteindelijk opleidingsprogramma’s te certificeren die aansluiten bij dedagelijkse praktijk van de doelgroep.
Meer weten over de Mestreechter Geis Award? Klik dan hier
Het organiseren van opleidingen in 7 stappen
Je bent verantwoordelijk voor het organiseren van scholing en ontwikkeling van medewerkers in jouw organisatie. Je wilt de medewerkers van je organisatie duurzaam ontwikkelen. Je vindt het vreselijk als iemand een dag training volgt en de volgende dag gewoon verder werkt zoals de dag vóór de training. Hoe zorg je er dan voor dat de opleidingstrajecten die je laat organiseren voor medewerkers praktijkgericht en effectief zijn? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat de leer- en ontwikkelinterventies aansluiten op de strategische doelen van de organisatie of afdeling?
Hieronder beschrijven we een aantal simpele, maar belangrijke stappen die ervoor zorgen dat een training, cursus of welke leerinterventie dan ook, niet los komt te staan van de doelen die je als organisatie, afdeling of team wilt behalen.
1. Geef uitleg over je organisatie
Zorg ervoor dat het bureau dat de opleidingen voor je ontwikkelt en organiseert de missie, visie en kernwaarden van jouw organisatie kent. Op die manier kan de opleider ervoor zorgen dat het traject aansluit bij de missie, visie en cultuur van je organisatie. Zorg er ook voor dat de strategische doelstellingen van de organisatie of afdeling bekend zijn bij het bureau dat de opleidingsinterventies ontwikkelt.
2. Gedegen behoefteonderzoek
Een gedegen onderzoek naar de ontwikkelbehoefte van medewerkers, teams, of de organisatie als geheel is belangrijk. Wat wil de organisatie bereiken? Wat betekent dit voor een afdeling? Wat betekent dit op functieniveau voor de medewerkers? Wie is de doelgroep precies? En waar hebben zij zelf behoefte aan? Als je niet weet hoe je dit aan moet pakken, vraag dan de opleider om je hierin te ondersteunen.
3. Go / no go – moment
Vraag de opleider om op basis van je ontwikkelvraag een eerste ontwerp te maken of een presentatie te komen geven alvorens het traject definitief ontwikkeld wordt. Stel kritische vragen: Hoe draagt dit traject bij aan onze doelstellingen? Passen de interventies bij de doelgroep? Hoe gaat dit traject ervoor zorgen dat medewerkers beter gaan presteren en daarmee beter in staat zijn de organisatiedoelstellingen te realiseren?
Door een dergelijk controlemoment in te bouwen, weet je zeker dat het opleidingstraject op een manier wordt uitgewerkt die past bij de kernwaarden en doelstellingen van je organisatie.
4. Ontwikkeling van de opleidingsinterventie(s)
Stel ook een programma van eisen vast met betrekking tot de ontwikkeling van het traject: waar moet het traject minimaal aan voldoen? En wie doet wat? Welke taken en verantwoordelijkheden hebben de verschillende betrokkenen binnen (en buiten) je organisatie om ervoor te zorgen dat de doelstellingen behaald worden? Zowel tijdens het ontwikkelproces als tijdens de uitvoeringsfase. Zo kom je niet onverwachts voor verrassingen te staan.
5. Organisatie en administratie
Organiseer en administreer je zelf alle opleidingsactiviteiten, of leg je dit in handen van de opleidingspartner? Het scheelt een hoop tijd als de opleidingsinstantie voor je uitzoekt welke subsidiemogelijkheden er zijn, of de medewerkers voldoen aan bepaalde certificeringen en als zij ervoor zorgen dat de locatie aan de gestelde eisen voldoet.
6. Uitvoering
Probeer ook tijdens de daadwerkelijke uitvoering van de leerinterventies betrokken of in ieder geval aanwezig te zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een collega, leidinggevende of directielid een bijeenkomst opent, een onderdeel verzorgt of tijdens de opening zijn of haar gezicht laat zien. Op die manier toon je betrokkenheid bij de ontwikkeling van de medewerkers en laat je zien dat je dit als organisatie serieus neemt.
7. Evaluatie na de training
Naast de evaluatie op basis van de evaluatieformulieren die uitgereikt worden aan het einde van een bijeenkomst, is het belangrijk om te weten of de medewerkers toepassen wat zij in het opleidingstraject geleerd hebben. Probeer daarom te observeren of dit ook het geval is. Op die manier kun je tijdens een evaluatiegesprek met de opleider aangeven wat je observaties in de praktijk zijn, of de doelstellingen wel of niet behaald zijn en of er wellicht vervolginterventies wenselijk zijn.
Zoals eerder aangegeven, lijken deze tips een ‘open deur’. In de praktijk komt het echter regelmatig voor dat enkele stappen worden overgeslagen en dat kan ervoor zorgen dat de goed bedoelde interventies niet leiden tot het gewenste resultaat. Dus… organiseer je binnenkort een opleidingstraject voor je medewerkers? Pak dit lijstje er dan nog eens bij.
‘’Een inkoper moet weten wat er in de organisatie speelt en hoe de markt in elkaar zit.’’
Training Basisinzichten Inkoop, interview met KPE-docent Leo Stoelinga
Het inkoopvak staat de laatste jaren volop in de belangstelling. Steeds meer bouwbedrijven begrijpen het belang van professioneel inkopen en daar zijn vakkundige inkopers voor nodig. In september verzorgt KPE Bouw de training ‘Basisinzichten Inkoop’. Deze training is geschikt voor ieder die een inkooprol heeft of krijgt binnen een organisatie.
De training wordt verzorgd door KPE-docent Leo Stoelinga. Leo is al 25 jaar actief in het inkoopvak; zowel in de commerciële sector als in de publieke sector. Inmiddels weet hij als geen ander wat het inkoopvak inhoudt en hoe inkoopprocessen vlekkeloos kunnen verlopen:
Wat houdt het ‘inkoopvak’ in?
Leo: ‘’Het gaat erom dat je als organisatie je processen zo inricht dat degoederen en diensten die je nodig hebt op tijd arriveren en dat deze van goedekwaliteit zijn tegen een marktconforme prijs. Om dat te kunnen doen, moet eeninkoper weten wat er in de organisatie speelt en hoe de markt in elkaar zit. Waarkoop je het in? Wat zijn de ontwikkelingen bij de leveranciers en hoe ziet demarkt er uit? Nu is bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord inkopen eenbelangrijk thema.’’
Met welke uitdagingen heeft de inkoper van nu voornamelijkmee te maken?
‘’Ik kom regelmatig situaties tegen waarbij de inkoper zijn of haar organisatienog niet zo goed kent. Dit kan leiden tot een mismatch: de inkoper heeftonvoldoende inzicht in de markt waarin de organisatie opereert en waar deorganisatie (zijn of haar collega’s) om vraagt. Dit is een uitdaging dieopgelost kan worden. Tijdens de training besteden we aandacht aan dit themazodat de inkoper de juiste vragen weet te stellen aan collega’s om daarmee inzichtelijkte krijgen wat zij nodig hebben. Je moet elkaar kunnen begrijpen.’’
Wat kan er op organisatieniveau verbetert worden bij het optimaliseren van inkoopprocessen?
‘’Het komt voor dat mensen uit de ‘lijn’ (zoals budgethouders, werkvoorbereiders of afdelingsmanagers) weinig zicht hebben op de ontwikkelingen in de leveranciersmarkt en zijn daarbij niet altijd kosten- of compliant bewust. Hierdoor kopen bedrijven soms te duur in of schaffen ze niet de juiste producten aan. Of ze kopen te laat in. Dit heeft vaak consequenties voor de afspraken die een bedrijf met de eindklant heeft gemaakt.’’
''We bespreken de laatste ontwikkelingen in de (inkoop)markt, het inkoopproces en kijken naar het specificeren van de organisatiebehoeftes.''
De training Basisinzichten inkoop gaat onder andere in op de organisatiebehoeftes. Welke vaardigheden en kennis van het inkoopvak komen nog meer aan bod?
‘’We bespreken de laatste ontwikkelingen in de (inkoop)markt, het inkoopproces en kijken naar het specificeren van de organisatiebehoeftes. Daarnaast behandelen we ook een aantal handige onderhandelingstechnieken en leren we de inkoper waar hij of zij op moet letten bij het inkopen van producten, zoals de juridische aspecten en een marktconforme prijs. Tijdens de training staat overigens de combinatie van theorie en praktijk centraal. Theorieën en processen op het gebied van inkoop worden behandeld en naar de situatie van de deelnemer vertaald, zodat hij of zij als inkoper het inkoopproces vloeiend kan laten verlopen.’’
De training Basisinzichten inkoop start op 24 september 2019. Meer informatie vindt u op onze website. Wilt u zich (of iemand anders) voor deze training aanmelden? Bel dan met een van onze studieadviseurs via (085) 016 04 78 of stuur een e-mail naar info@kpe.nl.
Belangrijk: nieuw model onderbouwing v/d waardering van een verhuurde woning
In de afgelopen maanden is door een vertegenwoordiging van brancheorganisaties, opleidingsinstituten en validatie-instituten gewerkt aan de uitwerking van een nieuw model voor de onderbouwing van de waardering van een verhuurde woning. Het kan daarbij gaan om zowel het waarderen van woningen die verhuurd zijn of verhuurd gaan worden.
Extra eisen onderbouwing taxatierapporten: ingaande per september 2019
Steeds meer geldverstrekkers bieden een ‘buy-to-let’ product aan waarbij woningen in een verhuurde staat gefinancierd worden. De eisen die door de verschillende geldverstrekkers aan het taxatierapport gesteld werden waren divers. Ook het deskundigheidsniveau van taxateurs voor dergelijke rapporten toont een grote variatie. Dit vormt voor de geldverstrekkers de reden om ingaande september 2019 extra eisen te stellen aan de onderbouwing in taxatierapporten waarbij sprake is van een ‘marktwaarde (in verhuurde staat)’.
Sinds medio 2018 is daarom overleg gevoerd tussen deze geldverstrekkers, de grootste opleidingsinstituten en de grootste validatie-instituten om te komen tot meer duidelijkheid rondom de waardering van woonobjecten in verhuurde staat. In een later stadium zijn daar ook de branche-/ en beroepsorganisaties aan toegevoegd.
Vanuit dit overleg zijn de volgende producten (her)ontwikkeld:
1. De nieuwe ‘Berekening van de marktwaarde (in verhuurde staat);
2. De toelichting voor taxateurs hierop;
3. De Q&A over de ‘berekening van de marktwaarde (in verhuurde staat);
4. Een aanpassing in het opleidingsprogramma van de grote opleiders; 5. Een aanpassing van de validatie-instructie indien er sprake is van een gevalideerde taxatierapporten voor een object in verhuurde staat.
De eerste drie documenten kunt u downloaden door op de link te klikken. Deze zijn een hulpmiddel bij het bepalen van de marktwaarde (als de woning reeds is verhuurd) of van de marktwaarde met bijzonder uitgangspunt dat de woning is verhuurd (als vaststaat dat deze verhuurd gaat worden).
Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning >>
Taxateurs die gebruik maken van een gevalideerd rapport model woonruimte wordt aangeraden om deze documenten goed door te nemen. Vanaf maandag 2 september zijn deze leidend bij de validatie van rapporten over woningen in verhuurde staat. Voor de werkbaarheid is de berekening ter beschikking gesteld als invulbare PDF. Het tot nog toe gebruikte format in Excel kan vanaf 2 september niet meer als basis voor validatie gebruikt worden. Let op: Dit model is bedoeld voor de waardering van een enkele verhuurde woning (al dan niet in particulier bezit) en is niet bedoeld voor het waarderen van beleggingsportefeuilles!
De ingangsdatum van al deze wijzigingen is per maandag 2 september. Taxatierapporten die vanaf die datum worden geaccepteerd zullen door de validatie-instituten op basis van de nieuwe afspraken worden gecontroleerd. Houdt u tijdig bij de inspectie hiermee rekening?
En nu?
Alle drie de grote huisopleiders hebben in hun programma een cursus opgenomen specifiek gericht op de taxateur die woningen in verhuurde staat waardeert. KPE Vastgoed organiseert daarom de roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning. In dit programma wordt een korte uitleg gegeven over het huurrecht bij woonobjecten, wordt het nieuwe rekenmodel toegelicht, is er aandacht voor de verplichte bijlage en wordt ook gekeken naar de juridische aspecten die horen bij verhuurde woningen.
Wij helpen u graag verder!
KPE Vastgoed biedt vanaf september de cursus 'Roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning' op 10 locaties aan. Meld u snel aan, vol = vol!
Aanmelden voor de roadshow Marktwaarde Verhuurde Woning >>
Op basis van uw huidige filterinstelling hebben wij geen overeenkomsten gevonden. Pas uw filter aan.